Table of Contents
ToggleDaca un asigurator nu plateste daune auto ca urmare a unui incident rutier fata de care nu te consideri vinovat este bine sa stii prin ce modalitati pot sa contesti si sa primesti sumele de bani cuvenite.
Asiguratorul ar putea refuza nejustificat plata daunelor auto invocând clauze restrictive, neglijență a asiguratului sau lipsa de probe.
Evaluarea corectă și respectarea contractului sunt esențiale în astfel de situații.
Dacă un asigurător nu plătește daune auto trebuie sa explorezi soluțiile legale pentru reclamarea daunelor auto neachitate si drepturile asiguraților în litigii și negocieri.
In prealabil, trebuie sa dovedesti asiguratorului ca ai incheiata o asigurare RCA si ca ai circulat cu autovehiculul pe drumurile publice.
Asigurarea respectiva te protejeaza, chiar si in cazul in care produci un accident rutier si cauzezi prejudicii altor persoane.
Conform legii, asiguratorul RCA acorda acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
In acest sens sunt dispozitiile Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie – modificata prin Legea nr. 202/2022.
Anume, despăgubirile se acordă pentru sumele pe care asiguratul le plăteşte cu titlu de dezdăunare şi pentru cheltuielile de judecată.
De asemenea, si/sau pentru cheltuielile aferente în cazul soluţionării alternative a litigiului persoanelor prejudiciate prin vătămare corporală sau deces şi prin avarierea ori distrugerea de bunuri, potrivit dispozițiilor art 14 alin. (4) din Legea 132/2017.
Asiguratorul RCA are obligația de a stabili si acorda despăgubirile potrivit prevederilor Art. 14. Alin.(1) – din Legea 132/2017, respectiv în cuantum egal cu întinderea prejudiciului până la limita maximă de răspundere a asigurătorului RCA.
Potrivit art 14 alin (3) al aceluiasi act normativ: Valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.
Avocatul poate interveni strategic în litigiul cu asiguratorul, investigând în detaliu circumstanțele cazului, analizând contractul de asigurare și adunând probe relevante.
Prin redactarea cererilor formale, negocierea cu reprezentanții asigurătorului și, dacă este necesar, intentarea acțiunii în instanță.
Avocatul poate proteja drepturile clientului și asigura recuperarea justă a daunelor auto.
Pentru asigurarile RCA platim anual sume mari, insa din ce in ce mai des in ultimul timp asiguratorul nu plateste dauna auto, alteori intarzie plata despagubirilor.
In alte cazuri pe care le intalnesc in ultimul timp, asiguratorul comunica initial faptul ca plateste despagubiri, dupa care, in mod nejustificat revine, si nu mai vrea sa plateasca.
In intelegerea amiabila, celalalt conducator auto decat cel ce a solicitat daune, si-a recunoscut vina si asiguratorul a fost de acord sa plateasca despagubirea catre asigurat.
Dupa care, a revenit si a comunicat ca nu acorda despagubirea.
Conducatorul auto prejudiciat a fost nevoit sa se adreseze SAL-FIN, entitate care si aceasta a considerat ca cel care si-a recunoscut fapta este vinovat.
In continuare, asiguratorul s-a adresat instantei de judecata, care nu a solutionat inca dosarul.
Avand in vedere ca era vorba de o dauna totala este usor de imaginat nemultumirea conducatorului auto caruia asiguratorul nu-i plateste dauna auto.
Personal, am considerat ca logica a fost ca, este mai profitabil pentru asigurator suportarea unui proces, avand in vedere durata acestuia si costurile(avand propriul consilier juridic), decat sa plateasca direct despagubirea.
In situația neplacuta si neconfortabila in care asiguratorul nu vrea sa plateasca despagubiri auto ar putrea sa va comunice ca a analizat dosarul dvs., insa nu va da curs favorabil cererii dumneavoastra privind despagubirea din dosar.
Se va referi, dupa caz, la fotografiile autoturismelor implicate, avariile produse, precum si dinamica declarata a accidentului,
Va preciza ca a procedat in conformitare cu prevederile art. 22 alin 3, din Norma nr. 20 din 27 iulie 2017.
Ca a avut in vedere dacă sunt îndeplinite conditiile privind răspunderea civilă a proprietarului sau a conducătorului vehiculului asigurat în producerea pagubei din urmatoarele:
In final, arata ca nu acorda dauna invocand unul din aceste motive, dintre care, poate cel mai intalnit, ca nu s-a demonstrat legatura de cauzalitate dintre fapta si prejudiciu, nefiind indeplinite conditiile pentru stabilirea despagubirii.
Partea păgubită are dreptul de a solicita despăgubiri pentru prejudiciile produse vehiculului și înainte de efectuarea reparației acestuia.
In cazul în care se efectueaza reparația pot solicita diferența de despăgubire pe baza documentelor justificative care atesta reparația.
Persoana pagubita are posibilitatea de a efectua reparația la orice unitate reparatoare doresc, indiferent dacă aceasta se află sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare are încheiate convenții de colaborare.
In prealabil insa, pentru solutionarea dosarului de daună asiguratul trebuie sa inainteze o cerere de despăgubire.
În termen de 30 de zile de la data înaintării cererii de despăgubire de către asigurat sau de către partea prejudiciată, asigurătorul RCA este obligat:
Asigurătorul RCA are obligația de a efectua plata dosarelor de daună, în maxim 10 zile de la data acceptării în scris a ofertei.
Asigurătorul RCA poate sa aiba suspiciuni cu privire la modul de producere a accidentului, insa acestea trebuie sa fie intemeiate.
In acest caz, are obligația de a comunica în scris asiguratului și păgubitului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data deschiderii dosarului de daună și întocmirea procesului verbal de constatare, intenția de a desfășura investigații.
Rezultatul motivat al investigațiilor se comunică în în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea acestora, dar fără a depăși termenul de 30 de zile de la inaintarea cererii de despăgubire.
Asigurătorii RCA au dreptul să efectueze propriile investigații indiferent dacă accidentul a fost protocolat prin Proces verbal al Poliției sau prin formularul Constatare amiabilă de accident.
Daca asiguratorul nu acorda dauna auto, litigiul poate fi soluționat fie prin mecanisme alternative de soluționare (ex: SAL-FIN, mediere) fie pe baza hotărârii definitive a instanței, conform art. 23alin. (5) din Legea 132/2017.
In calitate de petent semnalati practici incorecte sau încălcări ale legislației care sa fie monitorizate și analizate în cadrul structurilor cu competențe de supraveghere și control.
De exemplu, daca sunteți nemulțumit de modul de soluționare a dosarului dvs. de daună, situatie in care aveți urmatoarele posibilitati:
Pentru o descriere cat mai exacta a modalitatii de solutionare reprezentata de SAL-Fin, redam in continuare cum este prezentata aceasta entitate in Ghidul intocmit de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Se arata ca scopul infiintarii SAL-Fin este de a veni în sprijinul consumatorilor de produse și servicii financiare aferente celor trei piețe non-bancare, ASF.
SAL-Fin este o entitate de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin) sub forma unei structuri funcționale, responsabilă cu derularea procedurilor SAL finalizate cu propunerea sau impunerea unei soluţii.
Aceasta, în vederea rezolvării extrajudiciare a unui litigiu intern sau transfrontalier.
SAL-Fin reprezintă un instrument necesar în demersurile de întărire a stabilității pieței financiare, de creștere a gradului de protecție a drepturilor consumatorilor, completând astfel mecanismele de care aceștia dispun în rezolvarea litigiilor pe care le au cu entitățile reglementate de ASF.
In acest sens, Ghidul intocmit de Autoritatea de Supraveghere Financiara prevede ce tipuri de litigii solutioneaza si care este procedura de solutionare.
Astfel, persoana nemultumita de faptul ca asiguratorul nu plateste dauna se poate adresa in mod gratuit direct la sediul SAL-Fin, prin poștă sau prin mijloace electronice de comunicare.
Trebuie sa faca dovada că a încercat în prealabil să soluţioneze litigiul direct cu asiguratorul în cauză.
În cazul în care pentru soluționarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate și apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicită.
Solutionarea este realizata de către unul dintre conciliatorii independenți și imparțiali înscriși în Corpul Conciliatorilor.
Acesta este constituit din persoane fizice, cu pregătire și experință profesională atât în domeniul piețelor financiare non-bancare, cât și al soluționării litigiilor pe căi alternative.
Procedura de soluționare prin propunerea unei soluții reprezintă soluționarea unui litigiu sub supravegherea și îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și concesiilor la care părțile se înțeleg în vederea soluționării litigiului în cadrul SAL-Fin.
Procedura soluționării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluții în cadrul SAL-Fin ia sfârșit prin pronunțarea unei hotărâri de impunere. Hotărârile care nu sunt atacate în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu.
Procedura de soluționare este realizată etapizat, respectiv pentru soluția prin propunere termenul de soluționare este de maxim 60 de zile cu posibilitatea prelungirii pentru alte 45 de zile, iar pentru soluţionarea prin impunere termenul este de maxim 90 de zile cu posibilitatea prelungirii pentru alte 90 de zile. Părţile sunt informate.
Pentru detalii despre acest subiect, sau alte probleme juridice ne puteti contacta astfel:
Cabinet Avocat Bucuresti
0724260393
Refuzul asiguratorului la plata despagubirilor, cazuri, cum procedati
Default content