Table of Contents
ToggleSuspendare executare act administrativ, cum ar fi cel de supendare executare act de eliberare din functia publica, este o procedura ce poate preveni provocarea de pagube importante persoanei vatamate.
Nu putem exclude situatiile cand, din diferite motive, cum ar fi neintelegerile cu conducerea unitatii, relatii tensionate cu unii colegi, un astfel de act administrativ poate fi emis in conditii de nelegalitate evidente.
In astfel de situatii, la cererea persoanei vatamate prin acel act, in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unor pagube iminente, instanta de judecata poate sa admita cererea de suspendare executare act administrativ.
Legea nr. 554/2004, respectiv, art. 14 si 15, reglementeaza acest instrument util pentru persoana vatamata, da posibilitatea ca instanta sa efectueze un control de legalitate asupra actului administrativ.
Mai ales ca, ordine, decizii sau dispozitii, precum eliberarea din functia publica, au consecinte importante asupra veniturilor persoanelor vatamate, precum si a evolutiei lor in cariera.
Se inlatura astfel posibilitatea producerii de astfel de consecinte pana la solutia finala pronuntata de instanta de judecata in ce priveste raportul juridic de drept administrativ.
Suspendarea executarii actului administrativ reprezinta o masura legala prin care se opreste temporar punerea in aplicare a unui act administrativ.
Am dat un exemplu mai grav, cum este cel de eliberare din functie a unui functionar public sau a unei persoane ocupand o pozitie intr-o institutie publica.
Dar, aceasta suspendare poate fi solicitata de catre cel prejudiciat, adica persoana afectata de actul administrativ, numai cu indeplinirea anumitor circumstante stabilite de lege.
In mod obisnuit, actul administrativ de eliberare din functie poate avea consecinte serioase pentru persoana vizata, inclusiv pierderea locului de munca, statutului sau drepturilor asociate pozitiei respective.
Cu toate acestea, legea prevede posibilitatea suspendarii executarii acestui act in anumite conditii.
In astfel de situatii, cel prejudiciat are dreptul sa depuna o cerere de suspendare in fata instantei competente sau a altui organ administrativ cu atributii in acest sens.
Pentru ca o cerere de suspendare sa fie considerata valida, trebuie sa indeplineasca anumite conditii si sa fie insotita de argumente temeinice.
Aceste conditii pot varia in functie de legislatia specifica fiecarei tari sau regiuni, dar in general, ar putea include urmatoarele aspecte:
Motive intemeiate: Cel prejudiciat trebuie sa prezinte argumente si dovezi solide pentru a justifica cererea de suspendare.
Aceste motive pot fi, de exemplu, incalcarea procedurilor legale in luarea deciziei de eliberare din functie, lipsa probei temeinice sau existenta unor circumstante care nu au fost luate in considerare.
Termen de depunere: Legislatia poate stabili un termen limita in care se poate depune cererea de suspendare.
Este important ca aceasta cerere sa fie inaintata inainte de expirarea acestui termen, altfel dreptul de a solicita suspendarea poate fi considerat tardiv.
Prejudiciu ireparabil: Cel prejudiciat trebuie sa demonstreze ca executarea actului administrativ ar cauza un prejudiciu ireparabil pentru el si ca suspendarea este necesara pentru a evita consecintele grave.
In cazul in care cererea de suspendare este acceptata, actul de eliberare din functie nu va fi pus in aplicare pana la finalizarea procesului si pana cand instanta se va pronunta definitiv asupra cazului.
Ce trebuie sa faci inainte sa te adresezi instantei pentru suspendarea executarii actului de eliberarea din functia publica?
Art. 14 din Legea 554/2004 dispune ca cererea de suspendare a executarii actului administrativ, cum este cel de eliberare din functia publica, se formuleaza in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.
De asemeni, numai dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond.
In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate.
Instanta solutioneaza cererea de suspendare, de urgenta si cu precadere, cu citarea partilor.
In timpul procesului de analiza a cererii de suspendare, instanta sau organul administrativ va examina argumentele si probele prezentate de cel prejudiciat si va lua o decizie cu privire la suspendarea temporara a actului administrativ.
In cazul in care cererea de suspendare este acceptata, actul de eliberare din functie nu va fi pus in aplicare pana la finalizarea procesului si pana cand instanta se va pronunta definitiv asupra cazului.
Cand in cauza este un interes public major, de natura a perturba grav functionarea unui serviciu public administrativ, cererea de suspendare a actului administrativ normativ poate fi introdusa si de Ministerul Public, din oficiu sau la sesizare.
Hotararea prin care se pronunta suspendarea este executorie de drept. Ea poate fi atacata cu recurs in termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.
In ipoteza in care se emite un nou act administrativ cu acelasi continut ca si cel suspendat de catre instanta, acesta este suspendat de drept. In acest caz nu este obligatorie plangerea prealabila.
Nu pot fi formulate mai multe cereri de suspendare succesive pentru aceleasi motive.
Suspendarea executarii actului administrativ are ca efect incetarea oricarei forme de executare, pana la expirarea duratei suspendarii.
Din dispozitiile art. 14 si art.15 din Legea 554/2004 reies care sunt reglementarile legale privind suspendarea executarii actului administrativ unilateral.
Cererea poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat.
In acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei.
Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la solutionarea actiunii in fond.
Hotararea data cererii de suspendare este executorie de drept, iar introducerea recursului, potrivit art. 14 alin. (4), nu suspenda executarea.
Din dispozitiile art.14 si 15 mai sus aratate, reiese ca pentru ca instanta sa dispuna suspendarea unui act administrativ trebuie indeplinite urmatoarele conditii cumulative:
Explicatii asupra conditiilor in care se exercita cererea de suspendare act administrativ.
Plangerea prealabila se formuleaza tocmai pentru a oferi autoritatii emitente posibilitatea de a dispune suspendarea actului administrativ fara ca persoana vatamata sa se mai adreseze instantei de judecata.
Neindeplinirea acestei conditii va putea sa fie invocata ca exceptie din oficiu de catre instanta.
Este posibil ca actul administrativ a carei suspendare se cere sa prezinte un numar suficient de motive de nelegalitate, astfel incat sa existe un dubiu rezonabil de nelegalitate.
Persoana vatamata trebuie sa precizeze cazurile de nelegalitatile, astfel incat instanta sa le analizeze, si prin neprejudecarea fondului sa constate ca este indeplinita aceasta conditie.
Instanta va analiza circumstantele cauzei, de multe ori se invoca situatia financiara si personala a persoanei respective, fiind evident in cazul eliberarii din functia publica ca exista pierderi de venit aferente, si gradul de impact al masurii asupra angajatului.
Introducerea unei actiuni in anularea actului in termen de 60 de zile
In caz contrar, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate.
Instanta a admis cererea de suspendare actului administrativ pe motivul urgentei determinate de starea de sanatate a reclamantului si iminenta prejudiciului data de lipsa veniturilor pentru a se putea trata.
A analizat daca in cauza sunt indeplinite conditiile prevazuute de art 15 din Legea nr.554/2004.
Acesta prevede ca suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat.
In acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei.
Art.14 din Legea nr.554/2004 reglementeaza suspendarea executarii actului la alin.(1) stabilind conditiile necesare.
In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ
Art.2 lit.t) din lege defineste notiunea de “cazuri bine justificate”, astfel:”imprejurarile legate de starea de fapt si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa asupra legalitatii actului administrativ.”
Instanta a retinut ca exista urgenta determinata de starea de sanatate a reclamantului.
Iminenta prejudiciului este data de lipsa veniturilor, aratand ca reclamantul a contractat un imprumut pentru a se trata.
Un alt prejudiciu evident este acela al lipsei unei protectii jurisdictionale, in conditiile in care au trecut mai mult de doi ani de la data emiterii actelor administrative atacate , fara ca instantele sa se fi pronuntat definitiv si irevocabil cu privire la aceste acte.
Suspendarea executarii actului administrativ, cum ar fi cel de eliberare din functie, este o masura legala prin care se protejeaza drepturile si interesele persoanelor afectate de astfel de decizii.
Pentru a obtine suspendarea, cel prejudiciat trebuie sa depuna o cerere bine fundamentata in fata instantei sau a organului administrativ competent si sa prezinte motive intemeiate si argumente solide pentru a justifica necesitatea suspendarii.
Suspendarea poate asigura o perioada de timp in care se poate clarifica situatia, iar decizia finala va fi luata in urma unui proces echitabil si transparent.
Alte articole de acelasi autor:
Cabinet Avocat Bucuresti
0724260393
Cabinetul de avocat Tudor Ion va ajuta in solutionarea cererilor de contencios administrativ.
Pentru detalii, ne puteti contacta pe formularul de contact, numarul de telefon afisat pe site, e mail office@avocat-tudor.ro sau click aici
Default content