Contestare evaluare profesionala | Strategii de aparare, argumente si solutii juridice

Table of Contents

Contestare evaluare profesionala | Strategii de aparare, argumente si solutii juridice

Dreptul la contestare evaluare profesionala reprezinta un aspect important pentru salariat, influentand nu doar evolutia carierei, ci si stima de sine si satisfactia in cadrul locului de munca.

In cazul in care un salariat se confrunta cu o evaluare profesionala pe care o considera nedreapta sau incorecta, acesta are dreptul de a contesta aceasta evaluare.

Se asigura ca astfel ii sunt protejate interesele profesionale.

Contestare evaluare profesionala, in ce scop se face?

Orice salariat are dreptul de a contesta evaluarea profesionala primita, situatiile avand reglementari specifice.

Contestarea evaluarii profesionale este o modalitate legitima de a asigura corectitudinea procesului de evaluare si de a proteja drepturile si interesele profesionale ale salariatului.

Are scopul de a asigura justitie si echitate in procesul de evaluare.

De aceea, este esential ca acest proces sa fie gestionat cu atentie, respectand procedurile interne si normele legale in vigoare, pentru a asigura o solutionare corecta si transparenta a contestatiei.

Prin exercitarea acestui drept, salariatul contribuie la promovarea unui mediu profesional in care fiecare individ este tratat cu respect si dreptate.

Salariatii au dreptul de a contesta rezultatul evaluarii la locul de munca ori de cate ori considera ca acesta nu reflecta realitate ori procedura evaluarii nu a fost respectata.

 In ce situatii se contesta evaluarea profesionala?

Codul muncii nu prevede procedura pentru evaluarea profesionala a salariatilor.

Prin regulamentul intern sau la negocierea incheierii contractului individual de munca, salariatul are cunostinta de criteriile de evaluare a performantelor sale.

Angajatorul are dreptul sa stabileasca si sa verifice periodic gradul de indeplinire al performantelor salariatului.

Asadar, salariatul nemultumit de evaluare trebuie sa procedeze conform procedurii stabilite prin regulamentul intern sau contractul colectiv, iar dupa solutionarea contestatiei se poate adresa inclusiv instantei competente.

Erori de fapt sau omisiuni:

In cazul in care evaluarea contine erori de fapt sau omisiuni semnificative, angajatul are dreptul de a solicita revizuirea documentului.

Acest aspect poate include informatii inexacte privind realizarile profesionale, contributiile aduse la proiecte sau alte aspecte esentiale ale muncii.

Aplicarea gresita a criteriilor de evaluare:

Daca criteriile de evaluare nu au fost aplicate in mod corespunzator sau au fost interpretate intr-un mod subiectiv, angajatul are dreptul de a contesta evaluarea.

Este esential, criteriile sa fie clare, transparente si aplicate in mod corect.

Discriminare sau tratare inechitabila:

Daca angajatul considera ca evaluarea sa a fost afectata de discriminare sau tratare inechitabila din motive nelegitime, acesta are dreptul de a contesta evaluarea si de a aduce probe relevante in sprijinul acestei afirmatii.

Nerespectarea procedurilor stabilite:

Daca angajatorul nu a respectat procedurile interne sau regulile eferitoare la evaluare, angajatul are dreptul de a contesta aceasta evaluare.

Este important ca procedurile sa fie cunoscute si aplicate in mod consecvent pentru a asigura un proces echitabil.

Ce strategie de aparare si argumente folosesti pentru contestare evaluare profesionala?

  • documenteaza-te despre procedura de contestare a evaluarii

Angajatorul este obligat sa instiinteze salariatul despre rezultatul evaluarii, conform art. 243-244 din Codul muncii.

Daca salariatul este nemultumit se adreseaza angajatorului in primul rand.

Arata ca evaluarea nu respecta realitatea sau procedura evaluarii nu a fost respectata.

Procedura de contestare a evaluarii se gaseste in cadrul regulamentului intern, a contractului colectiv de munca.

In acestea sa se arate cum pot contesta fisele de evaluare, criteriile pe baza carora este alcatuita comisia de evaluare competenta sa evalueze eventualele contestatii.

  •  sa cunosti sugestiile și observatiile din partea managerilor, supervizorilor sau a colegilor.

In acelasi timp, este importanta părerea angajatului despre mediul de lucru al companiei, evoluția sa sau cu privire la relațiile cu colegii de muncă.

  • documentare si analiza a evaluarii:

Salariatul trebuie sa adune toate documentele relevante care sustin contestarea sa.

Aceasta poate include rapoarte, caracterizari ale colegilor sau orice alta dovada care contrazice evaluarea primita.

Apoi, ar trebui sa pregateasca o documentatie detaliata a realizarilor si contributiilor sale in perioada evaluata, evidentiind succesele si indeplinirea obiectivelor.

Este esential sa aduca dovezi concrete si pe cat posibil sa evite polemica personala.

In plus, ar trebui sa cunoasca politicile si procedurile companiei referitoare la contestarea evaluarii si sa respecte termenele si procedurile stabilite.

In discutiile cu superiorii sau in cadrul procesului de contestare, ar trebui sa fie profesionist, sa-si exprime argumentele in mod clar si sa demonstreze deschidere pentru a gasi solutii constructive.

  • Comunicare deschisa cu angajatorul:

Inainte de a depune o contestatie, salariatul ar putea sa discute deschis cu evaluatorul sau cu departamentul de resurse umane pentru eventualele neclaritati.

  • Depunerea contestatiei:

In cazul in care discutiile informale nu duc la o rezolvare satisfacatoare, salariatul poate depune o contestatie in scris.

Contestatia trebuie sa includa toate informatiile relevante si sa fie sustinuta de dovezi concrete.

Despre cabinet avocat Tudor Ion

Cine trebuie sa probeze contestatia la evaluare:

Angajatorul are responsabilitatea de a initia o procedura de revizuire impartiala a contestatiei.

Aceasta implica examinarea de catre comisia constituita in acest scop.

Sarcina probei la contestarea procedurii si a rezultatului evaluarii este cea care se aplica in cazul conflictelor de munca.

Angajatorul este obligat sa probeze ca evaluarea a fost corecta, in conformitatate cu criteriile stabilite, ca analizat sarcinile si atributiile din fisa postului.

Cum solutioneaza contestatia comisia de evaluare, fisa de evaluare, depunctare?

Comisia de solutionare a contestatiilor ar trebui sa examineze cu atentie fisa de evaluare, aspectele relevante precum criteriile clare si obiective aplicate in evaluare.

Analizeaza daca au existat erori de fapt, omisiuni sau interpretari subiective.

Depunctarea este evaluata in contextul criteriilor prestabilite, asigurandu-se ca procesul a fost transparent si consistent.

Comisia are rolul de a verifica legalitatea procedurilor si de a emite o decizie impartiala, avand in vedere probele prezentate de angajat in sprijinul contestatiei sale.

Contestatie raport de evaluare, ce prevede Legea nr. Legea 145/2019 art.86

In situaţia in care persoana evaluata este nemulţumita de calificativul acordat, are dreptul de a contesta rezultatul evaluarii performanţelor profesionale anuale.

Trebuie sa menţioneze explicit şi motivat obiectivele individuale/indicatorii de evaluare ale caror punctaje acordate le considera necorespunzatoare realitaţii.

Termenul de depunere a contestaţiei este de 3 zile lucratoare de la data aducerii la cunoştinţa a fişei de evaluare.

Opţiunea de a face contestaţie se consemneaza in fişa de evaluare, iar contestaţia scrisa se depune personal sau on- line pe adresa oficiala de e-mail a unitaţii şi se inregistreaza la secretariatul unitaţii unde işi desfaşoara activitatea evaluatul, in termenul prevazut la alin. (2).

Contestaţia depusa dupa expirarea acestui termen nu se ia in considerare şi se claseaza, aspect care se comunica evaluatului in scris.

Soluţionarea contestaţiei se efectueaza de catre o comisie formata din 3 membri, din care unul este preşedinte.

Termenul de soluţionare a contestaţiilor este de 10 zile lucratoare de la data numirii comisiei, concluziile consemnandu-se intr-un proces-verbal semnat de comisie.

Contestarea calificativului profesorului

Contestarea calificativului profesorului este un proces important pentru asigurarea corectitudinii evaluarilor in mediul educational.

Contestatia poate privi neintelegeri, subiectivitate sau erori in evaluarea performantelor didactice.

Procedura implica, documentarea riguroasa: profesorul trebuie sa adune dovezi concrete, cum ar fi rezultatele elevilor, materiale didactice pentru a sustine contestatia.

Comunicare cu conducerea scolii: initial, profesorul ar trebui sa discute deschis cu conducerea scolii pentru a clarifica motivele calificativului.

Daca discutiile nu duc la o rezolvare satisfacatoare, profesorul depune o contestatie in scris catre conducerea scolii, detaliind motivele obiectiilor si prezentand probele relevante.

Comisia de evaluare ar trebui sa analizeze cu obiectivitate criteriile de evaluare in vederea aprobarii sau modificarii calificativului.

Servicii cabinetului de avocat Tudor Ion 

Contestare evaluare performante profesionale functionar public, comisia de solutionare

Funcţionarii publici nemulţumiţi de evaluarea performanţelor profesionale individuale o pot contesta, in cadrul procedurii de evaluare, la conducatorul autoritaţii sau instituţiei publice, in termen de 5 zile lucratoare de la luarea la cunoştinţa.

Totodata, impotriva modului de solutionare a contestatiei se poate adresa instanţei de contencios administrativ.

Functionarul public nemultumit poate consulta in acest sens situl Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.

Daca functionarul public formuleaza o contestatie, comisia care o solutioneaza trebuie sa solicite motivarea calificativelor iar salariatul sa aiba posibilitatea de sa-si prezenta punctul de vedere si nemultumirile cu privire la fisa de evaluare.

 De asemenea, comisia de solutionare a contestatiilor verifica daca la evaluare au fost luate in considerare atributiile din fisa postului.

Cum va ajuta Cabinetul nostru de avocatura in caz de contestare evaluare profesionala

Pentru a apara un salariat in contestarea evaluarii sale profesionale adoptam o strategie bazata pe probe si argumente juridice solide.

In primul rand, analizezam in detaliu politica firmei referitoare la evaluarile angajatilor si identificam orice abateri de la aceasta sau practici discriminatorii.

Evaluam criteriile utilizate in evaluare si demonstram inconsistentele sau subiectivitatea acestora.

De asemenea, adunam dovezi care sustin performanta salariatului si identificam posibile motive ascunse ale evaluarii negative.

Utilizezam argumente legale si pregatim o strategie de comunicare eficienta in timpul intalnirilor sau procedurilor formale de contestare a evaluarii, avand in vedere regulile si termenele legale aplicabile.

Studiu de caz contestatie evaluare profesionala

Prin contestaţia formulată, reclamanta a solicitat anularea adresei intimatei prin care s-a respins contestația privind fisa de evaluare pentru perioada 01.01.2021 – 31.12.202.

Anularea Fişei de evaluare primită de contestatoare la data de 19.02.2022, precum şi a notei finale, date de evaluator pentru perioada 01.01.2021 – 31.12.2021.

Obligarea intimatei la reanalizarea performanţelor profesionale individuale şi a notei finale a contestatoarei pentru perioada 01.01.2021 – 31.12.2021.

Criticile contestatoarei sunt legate de netemeinicia calificativului acordat, iar nu de legalitatea actului atacat, fiind nemulţumită de punctajul obtinut la fiecare rubrică din fişa de evaluare contestată.

Susţine că nu înţelege criteriile avute în vedere de evaluator dată fiind vechimea sa de 23 ani în activitate, precum şi de calificativele „foarte bine” anterioare.

În cuprinsul întâmpinării, intimatul Serviciul de Ambulanţă arata că evaluarea activităţii profesionale a reclamantei se raportează la anul 2021 şi este în concordanţă cu activitatea sa pe acel an unde s-au constatat mai multe încălcări ale obligaţiilor profesionale.

Probele analizate de instanta la contestatia evaluare profesionala

Referitor la fondul evaluării, instanţa are în vedere că fişa de evaluare contestată a avut în vedere activitatea profesională apreciată anual prin evaluarea performanţelor profesionale individuale.

Astfel, din înscrisurile depuse de intimată la dosarul cauzei rezultă că reclamanta în cursul anului 2021 a fost cercetată şi sancţionată disciplinar pentru comiterea unei fapte în legătură cu serviciul, reţinându-se încălcarea unor atribuţii din fişa postului.

Din înscrisul comunicat de intimat aflat la fila 163 dosar rezultă că majoritatea fişelor de urgenţă completate de către reclamantă sunt incomplete.

Abaterile de la normele legale în domeniul intervenției de medicină urgenţă constau în nemonitorizarea pacienţilor în celula medicală, neconsemnarea manevrelor sau a procedurilor medicale care s-ar fi impus.

  Prin urmare, tribunalul reţine că evaluarea reclamantei pentru anul 2021 este rezultatul activităţii exercitate în cursul acestui an.

Motivele pentru care a fost respinsa contestatia la evaluarea profesionala

Reclamanta a fost sancţionată disciplinar, iar pe de altă parte exista nereguli în activitatea sa prin întocmirea incompletă de exemplu a fişelor de urgenţă.

Instanţa reţine ca întemeiată apărarea intimatului în sensul că nota acordată, respectiv calificativul „satisfăcător” obţinut de reclamantă este în acord cu activitatea sa îndeplinită pe anul 2021.

În acest context, este nerelevantă susţinerea reclamantei în sensul că anterior a obţinut numai calificativul de „foarte bine” câtă vreme evaluarea se face anual, iar evaluarea performanţelor profesionale individuale are ca scop aprecierea obiectivă a activităţii, prin compararea gradului de îndeplinire a criteriilor de evaluare stabilite pentru perioada respectivă.

Cum apreciaza instanta apararea intimatului privind criteriile de performanta

Nu trebuie omis nici aspectele invocate de intimat în sensul că reclamanta în afara abaterii disciplinare pentru care a fost sancţionată a mai comis şi alte abateri.

Prin măsurile dispuse odată cu întocmirea fişelor de urgenţă 10049/28.02.2021, 11098/5.03.2021 şi 69230/23.12.2021 ataşate la dosarul cauzei.

Totodată trebuie remarcat faptul că angajata îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de urgenţă, exercitând o funcţie importantă.

Instanţa mai constată din fişa postului că atribuţiile reclamantei sunt strâns legate între ele, iar criteriile de evaluare de asemenea sunt interdependente.

Astfel încât nota acordată pentru fiecare criteriu se face tot având în vedere activitatea profesională care evident se apreciază în ansamblu raportat la modul în care reclamanta şi-a îndeplinit atribuţiile din fişa postului.

Se apreciază că în combaterea calificativului acordat, contestatoarea a formulat simple aprecieri personale, subiective, nesusţinute de niciun mijloc de probă.

 Instanţa reţine că procesul de evaluare este unul obiectiv faţă de deficienţele constate în activitatea profesională a reclamantei pe perioada supusă evaluării.

Motiv pentru care se va respinge ca neîntemeiată contestaţia formulată.

Model contestatie calificativ anual

DOMNULE PRESEDINTE,

Subsemnatul––––––, domiciliat in–– prin prezenta chem in judecata –   , cu sediul in si solicit ca prin hotarare sa dispunti:

– anularea calificativului …… din fisa de evaluare anuala acordat subsemnatului pentru anul…….si obligarea paratului la reevaluare.

In fapt: invederez instantei ca subsemnatul am obtinut calificativul ……., pentru anul……..

In continuare se arata in mod concret in ce consta nemultumirea fata de calificativul acordat, activitatile pozitive care trebuiau avute in vedere si ce a fost omis de catre evaluator.

Se arata deficientele evaluarii de catre comisia de evaluarii.

Probe: inscrisuri, martori.

In drept: dispozitiile legale specific activitatii desfasurate

Semnatura

Cabinetul de avocat Tudor Ion va ofera consultanta, asistenta si reprezentare in dreptul muncii.

Ne puteti contacta pe formularul de contact, telefon, e mail avocat_tudorion@yahoo.com, sau click aici

0724260393

Cabinet Avocat Bucuresti

Alte articole de acelasi autor

Cand, functionarul public si cu statut special, inceteaza raportul de munca din vina sa

Contacteaza-ma acum

Default content

    servere vps servere dedicate gazduire web