Modificarea Codului Rutier urmeaza sa fie discutata de legislativ in viitorul apropiat. Se pune intrebarea daca modificarile propuse nu sunt in contradictie cu scopul masurilor adoptate in ultimul timp, de reducerea accidentelor.
Aceasta fiindca unele sanctiuni propuse sunt mai relaxate decat cele din Codul penal intrat în vigoare in acest an. In acesta sancțiunile și măsurile adoptate au fost destul de severe. Scopul avut in vedere de actualul Cod rutier a fost ca, România a raportat cea mai mare rată de decese din cauza accidentelor rutiere în 2021, conform datelor oficiale.
De altfel, Codul rutier a suferit modificari importante in ultimii ani in sensul de aplicarea unor sanctiuni tot mai severe. Scopul declarat constant a fost prevenirea cresterii numarului de accidente rutiere. S-a urmarit si schimbarea atitudinii șoferilor în trafic, evidentiata in multe cazuri ca fiind agresivă. S-a constatat si ca viteza este una dintre cele mai des intalnite cauze care genereaza accidentele rutiere.
Expunerea de motive la modificarile Codului rutier s-a referit in mod expres la aceste cauze. Dar si la comportamentul nostru in trafic care atrage consecinte pe care uneori nu le putem anticipa. Un factor important constat a fost educatia rutiera, care trebuie sa fie temeinica si continua.
Table of Contents
ToggleOr, prin relaxarea unor sanctiuni se pune intrebarea daca legiuitorul este constant in sanctionarea faptelor in raport de care a motivat ca trebuie pedepsite mai sever.
Amintim cateva dintre acestea in continuarea acestui articol.
Se cunoaste ca un conducator auto trebuie sa adopte o conduită preventivă la volan. Opusul comportamentului preventiv este comportamentul agresiv. Exemple in acest sens intalnite sunt folosirea excesiva a claxonului a luminilor, schimbarea în forță a benzilor de circulație. Dar si intimidarea altor participanți la trafic și ambalarea nejustificată a motorului. Aceste abateri se sanctioneaza mai sever de noul Cod rutier. Amenzi din clasa a II-a de sancțiuni, respectiv suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile.
Mai grav este daca s-a produs un accident cu pagube materiale,situatie permisul poate fi suspendat sau, dupa caz, se deschide dosar penal.
Modificarea Codului rutier a urmarit si fluidizarea circulației rutiere. Circulatia să fie mai sigură, iar numărul accidentelor rutiere să scadă. Un exemplu, Codul rutier prevede sancționarea mersului pe banda de urgență a autostrăzilor.
Traversarea neregulamentară a căilor ferate este acum sanctionata mai sever. Suspendarea dreptului de a conduce se mărește la 120 de zile, cu o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni.
Depășirile neregulamentare, reprezinta o altă schimbare importantă în Codul Rutier 2022. Sunt sancționate mai aspru, punctele de amendă și perioada de permis suspendat.
Vizibilitatea în timpul conducerii trebuie sa asigure conditii perfecte pentru conducatorul. In acest scop,parbrizul, luneta și geamurile laterale murdare rebuie sa fie curate, in caz contrar esti amendat.
Montarea de camere de supraveghere, este o alta masura adoptata de guvern in scopurile mai sus aratate.
Conform MAI 400 din cele 600 de camere sunt moderne. Acestea au posibilitatea să citească numărul de înmatriculare și să transmită automat în dispecerat dacă nu are certificat, dacă are ITP.
Alte prevederi, desi nu dispuse in acest an, s-au referit la sanctiunile pentru folosirea telefonului la volan. Interzicerea, in timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat in miscare a telefonului mobil. Dar si tinerea in mana sau folosirea oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video.
A fost modificata si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
1. Alineatul (3) al articolului 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
In timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat in miscare, conducatorului acestuia ii este interzisa. Tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod a telefonului mobil sau a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video.
Alte modificari privesc sustinerea unui test de verificare a cunoasterii regulilor de circulatie, atunci cand suspendarea a fost aplicata pentru:
a) conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;
b) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depasirea sau trecerea la culoarea rosie a semaforului. In cazul in care prin aceasta s-a produs un accident de circulatie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
Testul de verificare a cunoasterii regulilor de circulatie se sustine, in mod obligatoriu in urmatoarele cazuri. S-a dispus suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere. Ori tramvaie pentru o perioada de 90 de zile, potrivit art.103 alin.(1) lit.c), pana la expirarea acesteia.
Perioadele de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce prevazute la alin.(1) si (2) se prelungesc, de drept, fara vreo alta formalitate, cu 30 de zile. Daca titularul permisului de conducere nu promoveaza testul de cunoastere a regulilor de circulatie sau nu se prezinta pentru sustinerea acestuia pana la expirarea perioadei de suspendare.
Cazul formularii, potrivit art.104 alin.(3) sau alin. (5), a cererii de reducere a perioadei de suspendare stabilita intr-una dintre situatiile prevazute la alin.(1) sau (2). Testul de verificare se sustine pana in a 30-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce.
Art.1062 – (1) Testul de verificare a cunoasterii regulilor de circulatie se sustine la serviciul politiei rutiere care are in evidenta titularul permisului de conducere. Sau la serviciul politiei rutiere pe raza caruia a fost constatata contraventia ori au fost constatate prin acelasi proces-verbal contraventiile.
-Cum invoci si ce neregularitati exista privind citarea si comunicarea actelor intr-un proces;
Ce prevede legea despre independenta sotilor si controlul corespondentei celuilalt sot;
-Intre ce persoane exista obligatia de intretinere conform Codului civil;
-In ce conditii se apreciaza ca divortul este din culpa unuia dintre soti;
-Ce prevede Codul civil despre intinderea acordului sotilor cand acesta are loc pe cale judiciara;
-Din ce motive nu a fost anulat dreptului de a conduce un vehicul desi a fost condamnat pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;
–In ce conditii asiguratorul raspunde pentru repararea prejudiciului cauzat prin accident auto.
-Care este deosebirea dintre masurile de siguranta si pedepse;
-Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de societatea comerciala;
-Renuntarea la judecata.
-Ce prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis;
–Avocat dreptul muncii.Responsabilitate,profesionalism,confidentialitate fata de client.
https://avocat-tudor.ro
0724260393
avocat_tudorion@yahoo.com
Cabinetul de avocat Tudor Ion va ajuta in solutionarea litigiilor in care sunteti cercetat pentru infractiuni la regimul sigurantei circulatiei rutiere.
Ne puteti contacta, click aici sau prin email office@avocat-tudor.ro
Default content