Table of Contents
ToggleLuarea de mita constituie infractiune, fiind definita si sanctionat de Codul penal si de legile speciale din majoritatea tarilor.
Acest act ilicit se refera la fapta unei persoane de a primi sau de a cere bani, bunuri sau alte avantaje materiale in schimbul exercitarii abuzive a functiei, influentei asupra unor decizii oficiale sau pentru a incalca legea in favoarea celui care ofera mita.
Codul Penal si legile speciale contin dispozitii precise pentru incriminarea si sanctionarea luarii de mita.
Infractiunea este pedepsita cu inchisoarea si cu alte masuri complementare, cum ar fi confiscarea bunurilor obtinute ilegal sau interdictia de a mai ocupa functii publice.
Luarea de mita este incriminata in lege ca o infractiune de coruptie.
Se refera la buna desfasurare a relatiilor de serviciu.
Aceasta presupune ca executarea îndatoririlor de serviciu sa se fca în mod cinstit şi corect
Textul de lege arata modalitatile in care infractiunea poate fi savarsita de catre funcţionarul public.
Legea prevede conditiile in care fapta săvârşită de una dintre persoanele prevăzute în art. 175 alin. (2), constituie infracţiune.
Trebuie ca fapta sa fie comisă în legătură cu neîndeplinirea, întârzierea îndeplinirii unui act privitor la îndatoririle sale legale.
Sau, în legătură cu efectuarea unui act contrar acestor îndatoriri.
Banii, valorile sau orice alte bunuri primite sunt supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
Art. 7 prevede ca fapta de luare de mita din Codul penal trebuie sa fie savarsita de o persoana care, potrivit legii, are urmatoarele atributii.
De constatare sau de sanctionare a contraventiilor ori de constatare, urmarire sau judecare a infractiunilor.
Se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta in Codul penal privind savarsirea infractiunii de catre un functionar cu atributii de control.
Sunt incriminate aptele incriminate si faptele savarsite de manageri, directori, administratori, cenzori.
Sau, de alte persoane cu atributii de control la societatile comerciale, companiile si societatile nationale, regiile autonome si la orice alti agenti economici.
Art. 175 alin.(2) din Codul penal se refera la persoana considerată funcţionar public.
Aceasta trebuie sa exercie un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice.
De asemenea sa fie supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.
Anumite categorii de persoane sunt asimilate functionarului public, medicii, farmacistii,notarii publici, executorii judecatoresti.
Fapta trebuie sa fie în legătură cu neîndeplinirea, întârzierea îndeplinirii unui act privitor la îndatoririle sale legale.
Sau, în legătură cu efectuarea unui act contrar acestor îndatoriri.
Din analiza continutului infractiunii de luare de mita rezulta calitatea faptuitorului.
Autorul,complicele,instigatorul la infractiune trebuie sa aiba calitatea de functionar public sau asimilata functionarului public.
Notiunea de functionar public în sensul legii penale este definita de art.175 Cod penal.
Persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără o remuneraţie exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii.
Scopul este realizarea prerogativelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti.
Exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură.
Exercită, singură sau împreună cu alte persoane atributii legate de obiectul de activitate.
In cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat.
O acuzatie de luare de mita poate avea consecinte grave asupra vietii si carierei unei persoane.
Un avocat competent si experimentat poate oferi asistenta juridica calificata, protejand drepturile si interesele clientului in cadrul procesului penal.
Unul dintre cele mai importante aspecte asupra carora avocatul se va concentra este asigurarea respectarii drepturilor procesuale ale acuzatului.
Toata lumea are dreptul la un proces echitabil si la un aparator, asa cum este prevazut in Constitutia Romaniei.
Avocatul va asigura ca toate probele aduse in proces sunt conforme cu legea si ca acuzatul are posibilitatea sa isi prezinte cazul in mod adecvat.
De asemenea, avocatul va investiga temeinic circumstantele cazului si va analiza probele pentru a-si forma o strategie eficienta de aparare.
In unele cazuri, acuzatiile de luare de mita pot fi exagerate sau bazate pe dovezi slabe, iar avocatul va depune toate eforturile pentru a demonstra nevinovatia clientului.
In timpul procesului, avocatul va reprezenta clientul in fata instantei, argumentand in favoarea acestuia si respingand acuzatiile aduse de procurori.
De asemenea, avocatul poate negocia cu autoritatile pentru obtinerea unor acorduri de recunoastere a vinovatiei sau pentru reduceri ale pedepsei aplicate, daca este cazul.
Pe langa partea judiciara, avocatul poate oferi si sfaturi practice si sprijin emotional clientului sau in timpul procesului, care poate fi extrem de stresant si epuizant din punct de vedere mental.
luarea de mita este o infractiune care este incriminata si sanctionata de Codul Penal si legile speciale.
Avocatul joaca un rol esential in apararea drepturilor si intereselor acuzatului, asigurandu-se ca acesta beneficiaza de un proces echitabil si ca isi poate prezenta cazul in mod adecvat.
Importanta asistarii de catre avocat in astfel de cazuri nu poate fi subestimata, avand un impact semnificativ asupra rezultatului procesului penal.
Instanta a retinut ca niciuna dintre probele administrate nu confirma sustinerea martorului denuntator.
Cum ca, inculpatul ar fi pretins bunurile in legatura cu indeplinirea atributiilor sale de ordonator de credite.
Sau, de a dispune plata facturii, iar o asemenea conditionare nu poate fi extrasa nici din materialitatea faptei in raport de principiile de executie bugetara.
Acuzatiile aduse prin rechizitoriu, ca ar fi primit foloase necuvenite si o suma de bani nu se confirma si nici scopul infractiunii.
Indeplinirea unei indatoriri de serviciu, achitarea de catre unitatea administrative-teritoriala a contravalorii facturii emise de aceasta din urma.
Niciuna din acuzatii nu este confirmata de probele administrate in cauza.
Pentru existenta infractiunii de luare de mita este necesar ca pretinderea, primirea sau acceptarea promisiunii de bani ori alte foloase sa fie facuta in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu.
Sintagma “in legatura” subliniaza necesitatea unei conditionari a indeplinirii sau neindeplinirii atributiilor de serviciu de catre functionarul public.
De primire a banilor sau a altor foloase.
Conditionarea poate sa rezulte in unele situatii din materialitatea faptei sau din probele testimoniale administrate.
Faptele si imprejurarile rezultate din probele administrate nu pot conduce la stabilirea comiterii unei infractiuni.
Infaptuirea justitiei impune judecatorului sa isi fundamenteze hotararea pronuntata pe anumite elemente.
Acestea trebuie sa fie apte sa conduca dincolo de orice dubiu rezonabil la stabilirea realitatii obiective cu privire la acuzatie.
0724260393