Obţinerea datelor privind situaţia financiară a unei persoane reprezinta o
ingerinta importanta in viata privata a unei persoane.
Cum este si firesc, nu se poate dispune decat in anumite conditii, strict prevazute de lege.
Au existat asemenea de ingerinte ale statelor semnatare ale Conventiei Europene a Drepturilor Omului in ce priveste tranzactii finaciare.
De exemplu, in dreptul cetatenilor la viata privata, intima si de familie. Curtea Europeana a stabilit un set de reguli ce trebuie respectate in elaborarea legislatiei fiecarui stat. De asemenea, in activitatea institutiilor cu atributii in ce priveste metodele de supraveghere si cercetare ale organelor de urmarire penala.
Obţinerea de date privind situaţia financiară a unei persoane reprezinta una din metodele speciale de supraveghere si cercetare folosite in activitatea organelor de urmarire penala.
Table of Contents
ToggleReferiri la aceasta metoda gasim in art. 138 Cod procedura penala,unde se arata care sunt metodele speciale de supraveghere sau cercetare.
In mod special in alin.(9) al acestui articol, se arata in ce consta obtinerea datelor privind tranzactiile financiare ale unei persoane.
In mod concret, se arata ca, se intelege, operatiunile prin care se asigura cunoasterea continutului tranzactiilor financiare si al altor operatiuni efectuate.
Ori,care urmeaza sa fie efectuate prin intermediul unei institutii de credit sau de la alta entitate financiara, de inscrisuri ori informatii aflate in posesia acesteia referitoare la tranzactiile sau operatiunile unei persoane.
Modul cum este reglementata obţinerea de date privind situaţia financiară a unei persoane mai rezulta si din continutul art.153 Cod procedura penala.
Conform acestui text de lege, procurorul poate solicita astfel de informatii. cu încuviinţarea prealabilă a judecătorului de drepturi şi libertăţi. Pot fi vizate instituţii de credit sau oricăre alta instituţii care deţine date privind situaţia financiară a unei persoane. Comunicarea datelor privind existenţa şi conţinutul conturilor şi a altor situaţii financiare ale unei persoane.
Cazul este cel în care există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni şi există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.
Din analiza acestui ultim text de lege se pot constata conditiile in care se dispune aceasta masura, acestea fiind urmatoarele.
1. în cazul în care există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei
infracţiuni;
2. există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.
Măsura prevăzută mai sus se dispune din oficiu sau la cererea organului de cercetare penală, prin ordonanţă.
Conform art. 286 alin. (2).
ordonanţa trebuie să cuprindă urmatoarele:
a) denumirea parchetului şi data emiterii;
b) numele, prenumele şi calitatea celui care o întocmeşte;
c) fapta care face obiectul urmăririi penale, încadrarea juridică a acesteia şi, după caz, datele privitoare la persoana suspectului sau inculpatului;
d) obiectul actului sau măsurii procesuale ori, după caz, tipul soluţiei, precum şi motivele de fapt şi de drept ale acestora;
e) date referitoare la măsurile asigurătorii, măsurile de siguranţă cu caracter medical şi măsurile preventive luate în cursul urmăririi;
f) alte menţiuni prevăzute de lege;
g) semnătura celui care a întocmit-o.
-instituţia care este în posesia ori care are sub control datele;
-numele suspectului sau inculpatului;
-motivarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1);
-menţionarea obligaţiei instituţiei de a comunica imediat, în condiţii de confidenţialitate, datele solicitate.
Instituţia de credit sau oricare alta instituţie care deţine date privind situaţia financiară a unei persoane este obligată să pună de îndată la dispoziţie datele solicitate.
Cabinetul nostru de avocatura va poate ajuta in litigii de drept penal. Luati legatura cu noi apasand click aici sau email office@avocat-tudor.ro
Default content