In ce consta acuzatia de trafic de influenta adusa lui Madalin Voicu si ce prevede legea despre aceasta infractiune
Referitor la traficul de influenta, de care este acuzat parlamentarul PSD Madalin Voicu, dupa cum se cunoaste, DNA a cerut Camerei Deputaților să încuviințeze reținerea și arestarea preventivă a acestuia precum și a lui Nicolae Păun (Partida Romilor Pro-Europa) intr-unun dosar care vizează fraudarea unor fonduri europene printr-un proiect social implementat la nivel național. În același dosar au calitate de suspecți și președintele și vicepreședintele ANAF.
Madalin Voicu este acuzat de savarsirea infractiunilor de trafic de influenta, fals in declaratii si spalare de bani, toate in forma continuata. Deputatii au incuviintat doar retinerea lui Nicolae Paun. Votul pentru arestarea preventiva s-a amanat pentru miercurea viitoare, din lipsa de cvorum.
In concret, In ce priveste pe Madalin Voicu, acuzatia DNA ar consta in aceea că ar fi primit bani pentru interveni pe lângă demnitari şi funcţionari, astfel încât proiectele cu finanţare europeană să fie aprobate.
Astfel, procurorii sustin ca, in perioada 2011-2015, cu intenție, suspectul Mădălin Voicu, în exercitarea obligațiilor ce derivă din calitatea de deputat, a depus declarații de avere la Camera Deputaților, fără a declara sumele de bani obținute de la Asociația Partida Romilor „Pro Europa”, totalizând 300.682 lei – venit brut si 217.300 lei venit net. Banii respectivi fuseseră primiți de la Păun Nicolae, prin intermediul Asociației Partida Romilor Pro Europa, cu justificarea „plăți drepturi de autor” în perioada 2011-2015. Acești bani proveneau din fondurile alocate derulării proiectelor europene despre care Mădălin Voicu știa ca sunt deturnați, având în vedere că o persoană din familia sa fusese angajată în cadrul proiectului „Acces pe piața muncii – O șansă pentru tine” și remunerată cu suma totală de 194.241 lei.
Traficul de influenta, una din infractiunele de care este acuzat Madalin Voicu este o infractiune de coruptie, la fel ca si infractiunile de luarea de mita, darea de mita si cumpararea de influenta.
Coruptia nu reprezinta un fenomen de noutate care sa apartina actualei societati ci, este cunoscuta din cele mai vechi timpuri si chiar s-a spus ca tendinta omului spre coruptie a existat intotdeauna.
Este o realitate insa ca dupa 1989, in Romania au aparut noi forme de coruptie ce au determinat distrugerea unei parti din avutul public, au fost transferate in mod ilegal capitaluri si bunuri, bancruta frauduloasa, infractiuni de fals, trafic de droguri, armament.
De ce este incriminat traficul de influenta
In literatura juridica s-a aratat ca aceasta devine un fenomen generalizat si profesionalizat si ca au aparut retele formate din persoane fizice si organizatii in acest scop.
Avandu-se in vedere aceste realitati, a fost adoptata Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, care, ulterior, a fost modificata prin Legea nr.161/2003.
Astfel, se considera ca traficul de influenta, ca de alfel si celelalte infractiuni de coruptie,faptele de coruptie, reprezinta o amenintare pentru suprematia dreptului, a echitatii sociale si justitiei si pune in pericol stabilitatea interesului general al societatii si ordinii de drept.
De asemenea, traficul de influenta este de natura sa afecteze grav desfasurarea normala a activitatii autoritatilor publice, a institutiilor publice, sau a activitatii oricaror alte persoane juridice in care functionarul isi desfasoara activitatea, producand astfel o grava afectare a gradului de incredere in ceea ce priveste corectitudinea functionarului, determinand crearea suspiciunii ca acesta ar putea fi corupt si determinat astfel sa faca sau sa nu faca acte ce intra in atributiunile lui de serviciu.
Cum este reglementat traficul de influenta
Traficul de influenţă este reglementat de art. 291 din Codul penal si consta in pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, săvârşită de către o persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public şi care promite că îl va determina pe acesta să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
Banii, valorile sau orice alte bunuri primite sunt supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
Orice persoana poate constitui subiectul acestei infractiuni, dar, referindu-ne la cazul in speta, daca autorul traficului de influenta este o persoana care exercita o functie de demnitate publica, un judecator sau procuror, un organ de cercetare penala sau care are atributii de constatare ori de
sanctionare a contraventiilor, ori un membru al instantelor de arbitraj, limitele de pedeapsa se majoreaza cu o treime.
Care sunt cerintele pentru pentru aceasta infractiune
-faptuitorul sa aiba influenta sau sa lase sa se creada ca are influenta asupra functionarului public.
A avea influenta pe langa un functionar inseamna a avea trecere, a se bucura de increderea acestuia, a fi in relatii bune cu acesta. Faptuitorul va lasa sa se creda ca are influenta asupra functionarului, atunci cand, fara a avea trecere pe langa acel functionar, creza persoanei falsa impresie ca se bucura de incredea acestuia.
-faptuitorul sa promita ca intervine pe langa un functionar public.
Prin urmare, este necesar ca functionarul sa aiba competenta sa efectueze actul traficat, in caz contrar se savarseste infractiunea de inselaciune.
Nu prezinta relevanta daca interventia promisa s-a realizat sau nu si nici daca prin interventie s-a urmarit indeplinirea de catre functionar a unui act legal sau ilegal, sau daca actul a fost sau nu efectuat.
In situatia in care faptuitorul face in mod efectiv interventia si il determina pe functionar la o actiune sau inactiune ilicita, raspunderea penala a acestuia se stabileste pentru infractiunea de trafic de influenta precum si pentru infractiunea de instigare la abuz in serviciu sau la alta infractiune.
-actiunea de traficare trebuie sa se fi realizat mai inainte ca functionarul public pe langa care s-a promis ca se va interveni sa fi indeplinit actul ce constituie obiectul interventiei sau, cel mai tarziu, in timpul indeplinirii acestuia.
Se are in vedere ca scopul urmarit prin traficarea influentei este de a-l determina pe functionar sa faca ori sa nu faca un act ce intra in atributiile sale de serviciu.
- Alte subiecte legate de aceasta tema:
– Ce sustin procurorii privind traficul de influenta in cazul lui Dan Sova;
– Avocat Infractiuni Informatice – Perchezitia informatica
–Prin ce se diferentiaza constituirea unui grup infractional organizat de grupul ocazional in vederea comiterii de infractiuni.
0724260393