Cum sa infiintezi o firma in anul 2023 | ghid pentru a incepe cu succes propria afacere

Cum sa infiintezi o firma: Ghid pentru a incepe cu succes propria afacere

Cum sa infiintezi o firma reprezinta un pas important, de fapt primul, in calatoria ta ca viitor antreprenor.

 De la conceptia initiala a ideii pana la momentul in care firma ta isi face debutul pe piata, exista cateva etape importante care necesita atentie si planificare minutioasa.

Ce fel de firma poti sa infiintezi?

In acest articol, ne vom ocupa in special de procesul de infiintare a unui SRL (Societate cu raspundere limitata), pentru ca este una dintre cele mai comune forme de organizare pentru afaceri mici si mijlocii.

Motivele pentru care aceasta forma de societate este atat de des folosita sunt multiple, unuele dintre acestea fiind posibilitatea de a desfasura activitate in mai multe domenii(CAEN), capitalul subscris, dar si alte avantaje.

Alta modalitate in care ai putea sa functionezi ca firma este ca Persoana fizica autorizata(PFA).

In acest  caz trebuie sa ai o anumita calificare pe care sa o prestezi in cazul PFA si sa o poti dovedi prin documente legale.

Exemple de firme tip PFA pot fi cele de prestari de servicii, cum ar fi de contabilitate sau de avocatura.

Alte firme pe care ai posibilitatea sa le infiintezi sunt societatea pe acțiuni (SA), intreprindere individuala, intreprindere familiala, societate cooperativa, societate în nume colectiv.

Pentru ca infiintarea unei firme este un inceput de drum, Cabinetul de avocat Tudor Ion, va poate ofer consultanta referitoare la actele necesare in vederea infiintarii unei firme si etapele de functionare in continuare.

Află, mai departe, ce ai de făcut pentru a deschide o firmă și pentru a pași cu succes în lumea afacerilor!

Planificare prealabila infiintarii firmei

Inainte de a pune bazele infiintarii propriului SRL este esential sa ai o viziune, sa-ti clarifici obiectivele si strategia de afaceri.

Evalueaza piata in care vei activa, identifica potentialii concurenti si stabileste avantajele competitive ale firmei tale.

Care este cadrul legislativ de inregistrare|infiintare a unei firme?

Este important de precizat ca Legea societăților nr. 31/1990 reglementeaza modul de infiintare a societatilor.

De la aparitia acestei legi, pe parcursul timpului au intervenit modificari importante in ce priveste procedura de infiintare a unei firme.

In acest sens este Legea nr. 265/2022 privind Registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului.

Aceasta lege a transpus în legislația internă Directiva (UE) 2019/1.151 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei (UE) 2017/1.132.

Practic, s-a creat un cadru mai facil și mai rapid, in ce priveste inregistrarea unei firme la Registrul Comerțului, procedura sa fie conforma cu legislatia europeana.

Ce costuri sunt daca vreau sa infiintez o firma?

Cred ca este una din primele intrebari pe care ti le pui la momentul cand vrei sa deschizi o firma.

Costurile insa depind de tipul de firma pe care vrei sa infiintezi,.

Un aspect pozitiv este ca noile reglementari legale privind Registrul Comertului au introdus o serie de facilitati si in privinta reducerii acestor costuri.

De exemplu, capitalul social depus pentru infiintarea unui SRL poate fi in prezent de 1 leu, la care se adauga taxa de publicare în Monitorul Oficial,  eventual onorariul pentru notar sau avocat, ori pentru procura data altei persoane.

Daca alegi sa te ocupi personal de infiintarea firmei, in mod evident costurile vor fi mai mici.

La evaluarea costurilor mai trebuie sa iei in calcul cati asociați va avea firma, ce valoare are capitalul social subscris.

Cum alegi denumirea firmei?

Legea 265/2020 defineste firma ca, denumirea sub care profesionistul care are obligaţia de înregistrare în Registrul comertului isi desfasoara activitatea si sub care semneaza.

De precizat ca denumirea firmei trebuie sa fie unica si sa nu fie deja inregistrata.

Acest aspect poate fi verificat la Registrul Comertului, dar, in prealabil ai putea sa faci o rezervare de nume.

Daca denumirea firmei pe ti-ai ales-o este una comuna sau generica este posibil ca existe deja o firma cu aceasta denumire.

De aceea, este recomandat sa te gandesti la un nume unic, care sa aiba legatura cu obiectul de activitate principal pe care ar urma sa-l desfasori dupa infiintarea firmei.

Tot in acest scop, mai poti sa te gandesti la o lista cu variante si combinatii ale denumirii.

Cum stabilesti sediul social?

De asemenea, trebuie sa decizi asupra locatiei sediului social, care va fi adresa legala a firmei tale.

La aceasta adresa vei primi corespondenta pentru firma si poti fi controlat de autoritati.

In cazul infiintarii unei firme este obligatoriu sa prezinti dovada sediului social al viitoarei firme.

Aceasta se poate face, de exemplu, printr-un contract de comodat.

Mai poti sa faci dovada sediului social cu un contract de inchiriere.

 Daca detii o locuinta proprietate personala poti sa inchei un contract cu firma ta.

Cum procedezi daca desfasori activitate de productie sau servicii

In aceasta situatie trebuie sa te gandesti la un tip de spatiu care sa fie adecvat pentru desfasurarea acestei activitati.

Totodata, daca sediul firmei estre diferit, trebuie sa precizezi in Actul constitutiv ca ai un punct de lucru in vederea desfasurarii activitatii de productie.

Avizul asociatiei

In situatia in care sediul social urmeaza sa se constituie la bloc este necesar sa obtii avizul asociatiei de locatari.

Practic, vecinii isi dau acordul ca firma sa-si desfasoare activitatea la sediul pe care-l declari conform codului CAEN.

Cerinte in privinta redactarii Actului constitutiv pentru infiintarea firmei

Actul constitutiv este definit de Legea nr. 265/2022 privind Registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului.

Se arata ca,  actul constitutiv este documentul prin care se constituie persoana juridică şi care desemnează atât înscrisul unic, cât şi contractul de societate şi/sau statutul;

Cu alte cuvinte, actul constitutiv este documentul legal care stabileste structura, obiectul de activitate si regulile de functionare ale SRL-ului.

Acesta poate fi realizat la notar, la avocat, dar exista si platforme specializate in acest scop.

Actul constitutiv va contine informatii despre modul in care va functiona firma.

Datele pe care trebuie trebuie sa le contina Actul constitutiv de infiintare a firmei sunt urmatoarele:

  • asociatii firmei;
  • capitalul social;
  • denumirea firmei;
  • obiectul de activitate;
  • administratorul firmei;
  • codul CAEN.
  • cum se iau hotararile de catre asociati,;
  • atributiile administratorului firmei;
  • in ce fel se procedeaza la cesionarea partilor sociale,
  • conditiile de dizolvare si lichidare a firmei.

Ce modificari  aduse Legea nr. 265/2022 in privinta Actului constitutiv?

Legea respectiva a prevazut urmatoarele modificari:

  • formularul-tip de act constitutiv reprezinta un model de act constitutiv care conține clauze predefinite și se regăsește pe pagina de internet al ONRC;
  • semnarea Actului constitutiv se poate face olograf sau prin semnătură electronica.
  • se elimina cerința privind dovedirea și depunerea specimenului de semnătură al administratorilor și al reprezentanților care era prevazuta de vechea reglementare.
  • inscrisurile care se depun cu cererile de inregistrare, cum ar fi actul constitutive care sunt intocmite de notari publici sau avocati.
  •  aceştia pot transmite oficiilor registrului comerţului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare şi înscrisurile care le însoţesc, cu semnătură electronică calificată, aceştia atestând identitatea solicitantului înregistrării.
  •  
  • Constituirea capitalului social la infiintarea firmei

Capitalul social reprezinta suma investita de asociati in firma nou-infiintata.

Aceasta suma trebuie varsata intr-un cont bancar al firmei si poate fi utilizata pentru finantarea initiala a afacerii.

Conform Legii 223/2020 nu mai este obligatoriu ca o societate sa aiba la infiintare un capital social de 200 lei. Capitalul social minim poate fi de 1 leu.

Este insa recomandat ca firma sa dispuna de un capital social mai mare, aceasta oferind avantaje in ce priveste credibilitatea fata de alti parteneri comerciali sau eventualele finanatari.

De asemenea, noile reglementari ale Legii 223/2020 au eliminat cerinta ca SRL-ul să verse integral la data constituirii capitalul social subscris.

In prezent legea prevede că societațile cu raspundere limitata trebuie să verse 30% din valoarea capitalului social subscris într-un termen de 3 luni de la data înmatriculării, înainte însă de a începe operaţiuni în numele societăţii.

Urmand ca diferenţa de capital social subscris sa fie varsata, după caz, în 12 luni de la data inmatricularii, pentru aporturile în numerar, respectiv în cel mult 2 ani, pentru aporturile în natură.

Precizarea codurilor CAEN la infiintarea firmei

In Actul constitutiv trebuie sa se precizeze codurile CAEN, respectiv, activitatile ce ar urmeaza sa le desfasoare firma respectiva, si care se regasesc in lista de coduri CAEN.

Este important de precizat si ca un SRL trebuie sa aiba un singur CAEN principal, reprezentat de activitatea de baza pe care o desfasoara.

In schimb, poate avea un numar nelimitat de coduri CAEN secundare.

Actul constitutiv trebuie sa prevada informații privind beneficiarii reali

Noile reglementari mai prevad si includerea în Actul constitutiv a datelor de identificare ale beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra societăţii, în cazurile prevăzute de lege.

ONRC ţine Registrul beneficiarilor reali, prevăzut la art. 19 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.   

Organizarea şi funcţionarea Registrului beneficiarilor reali, precum şi structura acestuia şi modalitatea de arhivare a documentelor se stabilesc prin decizie a directorului general al ONRC.

Obtinerea certificatului de inregistrare la infiintarea unei firme

Procedura de inregistrare poate fi facuta online sau la sediul ONRC.

In cazul in care optezi pentru inregistrarea online, va fi necesar sa completezi formularul de inscriere pe site-ul ONRC unde vei avea posibilitatea sa incarci documentele de care ai nevoie.

Daca intentionezi sa inregistrezi firma direct la sediul ONRC, urmeaza sa completezi formularul de inscriere, dupa care vei depune documentele prevazute de lege si vei achita taxele.

Dupa redactarea actului constitutiv si constituirea capitalului social, trebuie sa obtii Certificatul de inregistrare de la Oficiul Registrului Comertului. Acesta atesta oficial infiintarea firmei tale.

Actele de infiintare ale firmei pot fi depuse de persoana care doreste infiintarea firmei sau de o alta persoana care sa aiba o procura notariala.

Ai putea sa apelezi la Cabinetul nostru de avocatura pentru mai multa siguranta ca actele sunt conforme cu reglementarile legale.

Publicarea in Monitorul Oficial a infiintarii firmei

Anuntul privind infiintarea firmei si detaliile acesteia trebuie publicate in Monitorul Oficial.

Aceasta etapa confera personalitate juridica si dreptul de a desfasura activitati comerciale.

Obtinerea Codului de Identificare Fiscala (CIF) si a Certificatului de Inregistrare Fiscala

Aceste documente sunt necesare pentru indeplinirea obligatiilor fiscale.

Deschiderea conturilor bancare si inregistrarea in Registrul Comertului

Deschide conturile bancare pentru firma ta si inregistreaza-te in Registrul Comertului.

Aici vei primi si Certificatul de Inmatriculare.

Inregistrarea angajatilor

Daca intentionezi sa angajezi personal, trebuie sa ii inregistrezi in sistemul asigurarilor sociale si sa le asiguri contracte de munca conforme cu legislatia in vigoare.

Alte autorizatii sau aprobari

In functie de obiectul de activitate, este posibil sa fie necesare alte autorizatii sau aprobari din partea autoritatilor competente.

In final, cateva sfaturi de care ai putea sa ai nevoie dupa ce infiintezi firma

  • Creaza un plan de afaceri adecvat activitatii pe care o desfasori si urmeza-l;
  • Angajeaza salariati competenti, in care sa poti avea incredere si plateste-i corespunzator;
  • Apeleaza la contabili si avocati profesionisti.

Concluzie

Infiintarea unui SRL necesita o abordare meticuloasa.

Este important sa urmezi pasii legali si sa te informezi cu privire la cerintele specifice din domeniul tau de activitate.

Colaborarea cu un specialist sau un consultant juridic poate facilita procesul si poate asigura ca toate aspectele sunt gestionate corect, astfel incat sa poti demara afacerea in cele mai bune conditii.

Alte articole de acelasi autor

Cabinet Avocat Bucuresti

0724260393

Cabinetul de avocatura Tudor Ion va poate ajuta daca intentionati sa infiintati o firma.

Apelati cu incredere la serviciile noastre, iar pentru detalii sau intrebari puteti lua legatura cu noi prin formular, telefon, e mail sau click aici.

Contacteaza-ne acum

Default content

    servere vps servere dedicate gazduire web