Contractul de inchiriere si locatiune: Ghid complet pentru decizii avizate

Contractul de inchiriere apartament : Ghid complet pentru decizii avizate

Semnarea unui contract de inchiriere apartament sau locatiune reprezinta un moment important pentru multe persoane, fie ca sunt proprietari sau chiriasi.

Acest proces trebuie inteles pentru ca implica diverse aspecte legale si financiare.

Contract de inchiriere apartament – obligatii si consecinte ale inregistrării la ANAF

Incheierea unui contract de inchiriere pentru un apartament devine o operatiune obligatorie de inregistrat la ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) incepand cu anul 2023.

Aceasta masura a fost implementata pentru a asigura transparenta tranzactiilor imobiliare si pentru a combate evaziunea fiscala in domeniul inchirierilor.

In cele ce urmeaza, vom explora atat drepturile si obligatiile proprietarului si ale chiriasului, cat si consecintele legale in cazul in care contractul de inchiriere nu este inregistrat la ANAF.

Drepturile si obligatiile proprietarului:

Dreptul de a primi chiria la timp: Proprietarul are dreptul de a primi chiria la data stabilita in contract, de obicei la inceputul fiecarei luni.

De asemenea, el are dreptul sa ceara plata altor sume convenite in contract, cum ar fi garantia.

Mentinerea apartamentului in conditii bune: Proprietarul are obligatia de a mentine apartamentul intr-o stare corespunzatoare, sa asigure functionalitatea utilitatilor si sa remedieze eventualele defectiuni majore aparute pe parcursul inchirierii.

Respectarea vietii private a chiriasului: Proprietarul trebuie sa respecte intimitatea chiriasului si sa nu intre in apartament fara acordul acestuia, cu exceptia situatiilor de urgenta sau a celor stabilite in contract.

Comunicarea cu chiriasul: Proprietarul trebuie sa comunice in mod transparent cu chiriasul cu privire la orice schimbare importanta referitoare la apartament, cum ar fi lucrari de reparatii majore sau vanzarea imobilului.

Drepturile si obligatiile chiriasului:

Dreptul la un spatiu de locuit decent: Chiriasul are dreptul sa locuiasca intr-un apartament care indeplineste standardele de calitate corespunzatoare, intr-o zona sigura si sa beneficieze de utilitati functionale.

Plata chiriei si a utilitatilor la timp: Chiriasul are obligatia sa plateasca chiria si toate utilitatile in mod punctual, conform conditiilor stabilite in contract.

Respectarea regulilor de folosire a apartamentului: Chiriasul trebuie sa respecte regulile de utilizare a apartamentului stipulate in contract si sa-l foloseasca in scop locativ, fara a-l subinchiria sau a-l utiliza in alte scopuri.

Mentinerea curateniei si intretinerea minima a apartamentului: Chiriasul are obligatia de a mentine curatenia in locuinta si sa suporte cheltuielile minore de intretinere, cum ar fi inlocuirea becurilor sau repararea unor mici defectiuni.

Consecintele neinregistrarii contractului la ANAF:

Nerespectarea obligatiei de a inregistra contractul de inchiriere la ANAF poate atrage sanctiuni financiare si legale pentru ambele parti implicate. Aceste consecinte pot fi:

Amenda pentru proprietar: Daca proprietarul nu inregistreaza contractul la ANAF, poate primi o amenda.

Suspendarea dreptului de inchiriere: In cazul in care contractul nu este inregistrat, chiriasul poate refuza sa plateasca chiria pana cand acesta este inregistrat la ANAF.

Nevalabilitatea contractului: Daca contractul de inchiriere nu este inregistrat la ANAF, acesta poate fi contestat si se ajunge la litigii in instanta de judecata.

Imposibilitatea deducerii cheltuielilor: Pentru proprietar, nerespectarea obligatiei de inregistrare la ANAF poate duce la imposibilitatea deducerii cheltuielilor legate de inchiriere in scopuri fiscale.

In concluzie:

Inregistrarea contractului de inchiriere la ANAF devine o obligatie importanta incepand cu anul 2023, avand consecinte semnificative in cazul in care nu este respectata.

Atat proprietarul, cat si chiriasul au drepturi si obligatii pe care trebuie sa le respecte pentru a asigura o relatie de inchiriere corecta si legala.

Ca firma de avocatura, intelegem ce informatii vor trebuie sa cunoasteti despre contractul de inchiriere, pentru a-i ajuta sa ia decizii informate si sa evite probleme juridice in viitor.

In acest articol, vom explica cele mai relevante informatii pe care oamenii trebuie sa le cunoasca in legatura cu contractele de inchiriere.

Cunoasterea clauzelor esentiale ale contractului de inchiriere apartament

Trebuie sa intelegeti clauzele esentiale ale contractului de inchiriere, cum ar fi durata inchirierii, valoarea chiriei, modalitatile de plata, termenii de reziliere si responsabilitatile partilor implicate.

Un ghid detaliat care explica aceste clauze le va oferi incredere despre contract, ca este este corect si echitabil.

Este important sa intelegeti drepturile si obligatiile in calitate de chiriasi sau proprietari.

Informatii despre intretinerea proprietatii, taxele si impozitele aferente, precum si responsabilitatile fiecarei parti in privinta reparatiilor si renovarilor sunt aspecte pe care trebuie sa le cunoasteti.

Depozitul de garantie si restituirea lui in cazul contractului de inchiriere apartament

Mai este necesar sa stiti cum functioneaza depozitul de garantie, cat de mare ar trebui sa fie suma si in ce conditii se returneaza aceasta la sfarsitul inchirierii.

Informatiile despre acest subiect va ajuta sa intelegeti importanta protejarii intereselor financiare.

Drepturile in caz de incalcare a contractului de inchiriere apartament

Proprietarii si chiriasii inchiriaza proprietati cu speranta ca totul va decurge bine.

Trebuie sa stie insa ce drepturi au in cazul in care contractul este incalcat de catre proprietar sau de catre alta parte.

Din acest motiv este bine sa cunoasteti si despre pasii legali pe care ii puteti urma pentru a va proteja drepturile.

Procedura de reziliere a contractului apartament

Informatiile despre cum se poate rezilia in mod legal un contract de inchiriere reprezinta un alt aspect important pe care trebuie sa-l cunoasteti.

Trebuie sa va informati detaliat despre aceasta procedura pentru ca va ajuta sa evitati potentiale neintelegeri si dispute legale.

Rambursarea chiriei in caz de incetare anticipata contract apartament

Este foarte important sa intelegeti modul in care se calculeaza rambursarea chiriei in cazul in care trebuie sa intrerupeti contractul de inchiriere inainte de termenul stabilit.

Informarea despre acest aspect va asigura transparenta financiara si va oferi linistea ca va cunoasteti optiunile.

Asigurarea proprietatii in contractul de inchiriere apartament 

Chiriasii si proprietarii trebuie sa cunoasca daca proprietatea inchiriata trebuie sa fie asigurata si cum isi pot proteja bunurile personale in caz de daune sau calamitati naturale.

Informatiile despre clauzele legale standard care ar trebui sa fie incluse intr-un contract de inchiriere apartament ar trebui sa fie insusite de persoanele care doresc sa inteleaga natura juridica a angajamentului lor.

Avantaje daca se incheie la notar contractul de inchiriere

Contractul de inchiriere este valabil incheiat prin semnarea de catre ambele parti, insa pot exista anumite avantaje daca se semneaza la notar.

Constituie titlu executoriu, respectiv, chiriasul poate fi obligat prin executorul  judecatoresc sa plateasca chiria, intretinerea, alte datorii fara sa fie chemat in judecata;

Este opozabil tertilor, in caz ca proprietarul vinde imobilul, noul proprietar nu il va putea evacua pe chirias;

Notarul poate sa insereze in contract clauze cum ar fi cele legate de cheltuieli, imbunatatiri, starea in care se preda si se primeste, modalitatile de reziliere.

Problemele juridice in caz de litigii contract inchiriere apartament ANAF

Este necesar sa sa cunoasteti modul de rezolvare a litigiilor sau de neintelegeri legate de contractul de inchiriere.

Contactarea unui avocat, prezentarea unor cazuri juridice reale sau studii de caz legate de contractele de inchiriere poate releva modul in care anumite probleme au fost gestionate legal.

Acest aspect va poate oferi perspective informative si practice, mai ales daca este vorba de sesizarea ANAF.

Este necesar sa va informati corespunzator inainte sa semnati un contract de inchiriere, pentru a va asigura ca va sunt protejate drepturile si interesele.

Consultanta oferita de firma noastra de avocatura, Cabinet avocat Tudor Ion, poate fi un ghid util si de incredere pentru clienti in luarea unei decizii informate si in evitarea problemelor juridice pe termen lung.

Contractul de locatiune spatiu comercial

Contractul de inchiriere cunoaste este cunoscut si sub forma contractului de locatiune si a primit mai multe definitii.

Contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie.

Sau, o persoana numita locator se obliga sa asigure altei persoane numita locatar, folosinta integrală sau partiala a unui lucru sau prestarea unui serviciu pe o durata de timp determinata în schimbul unui pret corespunzator.

Părțile contractului de locațiune sunt locatorul si locatarul.

Primul este persoana care asigură folosința bunului dat în locațiune.

Al doilea, este persoana care în schimbul folosinței bunului dat în locațiune plătește o anumită sumă de bani, numită chirie.

Specific contractului de locatiune este transferul folosinței unui bun.

Practic, se transmite numai dreptul de folosință, ca drept de creanță, asupra lucrului.

Varietatile contractului de locatiune

Mai cunoscuta este cea a bunurilor  imobile si mobile, care se  numeste inchiriere.

Locaţiunea bunurilor agricole poartă denumirea de arendare.

Ca forme ale contractului de locaţiune intalnim locaţiunea spaţiilor destinate locuinţei.

De asemenea, locaţiunea spaţiilor destinate exercitării unei profesii sau întreprinderi.

Locaţiunea spaţiilor destinate exercitării activităţii unui profesionist, este supusa unor dispozitii speciale.

In acest sens sunt cele din sectiunea Codului civil privind locatiunea, precum şi dispoziţiilor art. 1824 şi 1.828-1.831.

Practica instantelor privind contractul de inchiriere apartament

Litigiile pot privi faptul ca imobilul inchiriat nu a fost predat in stare normala de folosinta.

Astfel ca, cel care uma sa foloseasca spatiul inchiriat(locatarul) se afla in imposibilitatea de folosire dupa predarea acestuia de catre proprietar(locator).

In alte cazuri, chiriasul a constatat dupa predarea spatiului ca acesta are vicii ascunse.

Ori, a intampinat refuzul locatorului de a da curs solicitarilor de a remedia defectiunile.

Viciile ascunse in cazul contractelor de inchiriere apartament

In astfel de situatii, trebuie avute in vedere dispozitiile care reglementeaza locatiunea si modul cum se aplica in situatia data.

Potrivit art.1790 Cod civil, locatorul garantează contra tuturor viciilor lucrului care împiedică sau micşorează folosirea lui.

Aceasta, chiar dacă nu le-a cunoscut la încheierea contractului şi fără a ţine seama dacă ele existau dinainte ori au survenit în cursul locaţiunii.

Pe de alta parte, locatorul nu răspunde pentru viciile care erau aparente la data încheierii contractului.

Conditia este ca locatarul sa nu le fi reclamat în condiţiile art. 1690 alin. (3).

Locatorul poate fi insa obligat la despăgubiri pentru prejudiciile pe care viciile aparente le cauzează vieţii, sănătăţii sau integrităţii corporale a locatarului

Cazul intervine cand locuința prezintă vicii care nu au fost cunoscute de chiriaș și existau la data încheierii contractului.

Sau, care au apărut ulterior datei închirierii și prezintă un pericol grav pentru sănătate acestuia.

In astfel de situatie, chiriasul poate cere denunțarea contractului (chiar dacă inițial a renunțat la acest drept).

Insă  va fi nevoie de un preaviz conform art. 1824-1825.

Ce se intampla dacă locatorul nu înlătură viciile în cel mai scurt termen?

Locatarul are dreptul la o scădere proporţională a chiriei.

Dar in cazul în care viciile sunt atât de grave încât, dacă le-ar fi cunoscut locatarul nu ar fi luat bunul în locaţiune?.

El poate rezilia contractul, în condiţiile legii.

Atunci când aceste vicii aduc vreun prejudiciu locatarului, locatorul poate fi obligat şi la daune-interese.

In afară de cazul când dovedeşte că nu le-a cunoscut şi că, potrivit împrejurărilor, nu era dator să le cunoască.

Ce se intampla daca datorita viciilor spatiului inchiriat este amenintata sanatatea chiriasului?

Dispozitiile art. 1827 din Codul civil referitoare la viciile care prin gravitatea lor ameninta sanatatea celor care lucreaza sau locuiesc in spatiul inchiriat au un caracter imperativ pentru locator.

Chiriasul poate cere rezilierea contractului in conditiile legii, cu plata daunelor interese, daca la incheierea contractului nu a cunoscut viciile lucrului.

Sanctiunea legala in acest caz este mai grava, deoarece nu se limiteaza la plata despagubirilor.

Vizeaza desfiintarea contractului prin reziliere la cererea chiriasului.

Art.1827 Cod civil extinde sfera viciilor care ameninta sanatatea sau integritatea corporala, atat la cele aparente cat si la cele ascunse.

In literatura juridica s-au dat astfel de exemple: emanatii de mirosuri vatamatoare, defectiuni ale sistemului de evacuare a resturilor menajere.

Art. 1817 Cod civil despre nerespectarea obligatiilor din contractul de inchiriere

Acesta prevede ca atunci când, fără justificare, una dintre părţile contractului de locaţiune nu îşi execută obligaţiile născute din acest contract, cealaltă parte are dreptul de a rezilia locaţiunea.

De asemenea, se pot cere  daune-interese, dacă este cazul, potrivit legii.

Indeplinirea acestei obligatii este una esentiala.

Este posibil sa fie afectata grav activitatea economica a chiriasului, acesta fiind nevoita sa opreasca activitatea si chiar sa paraseasca spatiul.

In ce priveste viciile ascunse si aparente ale spatiului inchiriat, cand acestea i-au micsorat chiriasului posibilitatea de folosinta a spatiului inchiriat.

Practica judecatoreasca a stabilit raspunderea proprietarului, chiar daca lucrul nu este cu desavarsire impropriu folosintei.

Model contract de inchiriere

CONTRACT DE ÎNCHIRIERE

nr._________ din ____________

 1. PĂRŢILE CONTRACTANTE

 Intre

___________________________ cu sediul în ………., _______________, înscris la Registrul Comertului sub nr……………………….________, având contul curent nr: _____________________ deschis la Banca

_________________________ si cod unic de înregistrare fiscală _____________ reprezentanţi

legali _____________ în calitate de ___________  , în calitate de LOCATOR, şi

…………………………………………………….., în calitate de LOCATAR,

au încheiat prezentul contract de închiriere:

 

  1. OBIECTUL CONTRACTULUI

 

Art. 1. – Obiectul contractului este închirierea spaţiului situat în _________________________, în suprafaţă construită de __ mp, suprafaţă utilă de _______ mp, înscris în CF nr. ___________, cu nr. top._____________, identificat conform schiţei ataşate ce constituie Anexa 1 la prezentul contract ___________

– destinaţia spaţiului închiriat este……

Art. 2. – Predarea – primirea spaţiului ce formează obiectul prezentului contract este consemnată în procesul verbal de predare – primire, Anexa nr.2 la prezentul contract.

III. DURATA CONTRACTULUI

 Art. 3. – Termenul închirierii este de 10 ani, respectiv de la data de _______ şi până la data de__________.

Contractul poate fi prelungit prin act adiţional semnat de ambele părţi. Reînnoirea contractului de închiriere se va notifica în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea duratei de închiriere.

CHIRIA

 Art. 4. – Chiria lunară pentru folosirea spaţiului este de………./mp, respectiv………../lună. 

 Art. 5. – Chiria se achită în termen de 60 de zile de la data primirii facturii.

Art. 6. – Plata chiriei se face în baza facturii fiscale şi se va plăti prin virament în contul …………., deschis la Trezoreria Municipiului…….

 OBLIGAŢIILE LOCATORULUI

 Art. 7. – Locatorul se obligă să predea şi să asigure folosinţa spaţiului, să menţină spaţiul în stare de întrebuinţare conform destinaţiei sale şi să-l garanteze pe locatar de tulburările provenite din propria sa faptă.

  1. – Locatorul se obligă să pună la dispoziţia locatarului spaţiul închiriat, după efectuarea amenajărilor, conform unui proces –verbal de predare-primire semnat de ambele părţi cel târziu la data de ………….
  2. – Locatorul este obligat să asigure spaţiul închiriat împotriva incendiilor, pagubelor provocate de calamităţi.

 OBLIGAŢIILE LOCATARULUI

 Art. 8. – Locatarul are următoarele obligaţii:

  1. a) – să folosească spaţiul închiriat ca un bun proprietar, conform destinaţiei sale;

b)- să preia spaţiul închiriat până cel târziu la data de ……….

  1. c) – să achite chiria lunar, până la termenul fixat prin contract;
  2. d) – la expirarea contractului, să restituie bunul închiriat în starea în care l-a primit, prin semnarea contractului recunoscându-se că l-a primit în stare bună;
  3. e) – să asigure paza împotriva incendiilor, în conformitate cu normele legale în vigoare;
  4. g) – locatarul are dreptul să monteze firme, embleme pe faţada imobilului.

Art.9. – Utilităţile consumate sunt în sarcina locatarului.

 VII. CLAUZE SPECIALE

Art. 10. –.În cazul nerespectării clauzelor contractuale, locatorul poate cere executarea silită şi (sau) rezilierea contractului fără o prealabilă punere în întârziere.

 VIII. RĂSPUNDERE CONTRACTUALĂ

Art. 11. – Pentru neexecutarea, executarea necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor contractuale, partea care se face vinovată de aceasta datorează despăgubiri.

Art. 12. – Forţa majoră, comunicată şi dovedită conform legii, apără de răspundere partea care o invocă.

Art. 13. – Litigiile, de orice fel, decurgând din neexecutarea prezentului contract de închiriere, se vor soluţiona la instanţele judecătoreşti competente.

ÎNCETAREA CONTRACTULUI

Art.14 – Contractul de închiriere încetează la:

  1. – expirarea termenului contractual, dacă părţile nu convin prelungirea acestuia prin act adiţional
  2. – prin acordul scris al ambelor părţi
  3. – ca drept al locatorului în caz de neexecutare de către locatar a obligaţiilor contractuale

LOCATOR,                                                                        LOCATAR

Alte articole de acelasi autor

-Clauza de confidentialitate poate fi retrasa daca nu sunt indeplinite conditiile pentru care s-a acordat;

Pentru ce motive instanta a acordat despagubiri pentru accidentul rutier desi societatea de asigurare a sustinut ca nu s-a dovedit ca piatra care a sărit în parbriz aparține vehiculului ce a proiectat-o în parbriz;.

Ce date nu trebuie sa lipseasca de la o actiune pentru majorarea pensiei de intretinere;

Ce prevede legea despre independenta sotilor si controlul corespondentei celuilalt sot;

Intre ce persoane exista obligatia de intretinere conform Codului civil;

-In ce conditii se apreciaza ca divortul este din culpa unuia dintre soti;

-Ce prevede Codul civil despre intinderea acordului sotilor cand acesta are loc pe cale judiciara;

Din ce motive nu a fost anulat dreptului de a conduce un vehicul desi a fost condamnat pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;

In ce conditii asiguratorul raspunde pentru repararea prejudiciului cauzat prin accident auto.

-Care este deosebirea dintre masurile de siguranta si pedepse;

-Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de societatea comerciala;

-Renuntarea la judecata.

– Ce prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis;

Avocat dreptul muncii.

In ce situatii casatoria se desface din culpa sotilor si ce trebuie dovedit;

–In ce cazuri se acorda exercitarea autoritatii parintesti unui singur parinte in caz de divort

Responsabilitate,profesionalism,confidentialitate fata de client.

https://.avocat-tudor.ro

0724260393

avocat_tudorion@yahoo.com.

Cabinetul de avocat Tudor Ion va ofera consultanta in litigii privind contractul de inchiriere.

Adresati-va cu incredere, click aici sau e mail office@avocat -tudor.ro

Contacteaza-ne acum

Default content

    servere vps servere dedicate gazduire web