Ce precedent al Curtii Constitutionale poate influenta in contextul refuzului acceptarii propunerii ca Sevil Shhaideh sa fie premier avand in vedere dreptul constitutional al presedintelui de a decide numele premierului
Presedintele Klaus Iohanis a anuntat ca nu accepta propunerea PSD si ALDE ca Sevil Shhaidehsa fie premier.
De remarcat ca presedinteleKlaus Iohanis nu a prezentat motivele pentru care refuza nominalizarea lui Sevil Shhaideh, precizand insa ca asteapta o alta propunere.
Se cunoaste insa ca Liviu Dragnea anuntase deja ca nu va prezenta un alt nume decat Sevil Shhaideh ca prim ministru.
- Cand a mai decis Curtea constitutional cu privire la un asemenea subiect
O hotarare a Curtii Curtii constitutionale referitoare la dreptul constitutional al presedintelui de a decide numele premierului a avut loc in anul 2014 si se referea la un aviz dat de Curtea Constitutionala la propunerile de modificare a Constitutiei facute de USL.
De mentionat ca a reprezentat si un raspuns la propunerile facute de modificare a mecanismului prin care presedintele desemneaza premierul in urma consultarii partidelor.
Se poate aprecia ca, intentia USL de la acea data era ca sa se dispuna masura ca presedintele sa desemneze ca premier acea persoana propusa de partidul care a obtinut cel mai mare numar de mandate in Parlament.
In acest fel era avantajat USL pentru ca se elimina formula de „majoritate” parlamentara si se simplifica in avantajul celui mai mare partid rezultat din alegeri nominalizarea prim-ministrului.
Conform ziare.com, noul mecanism era unul in trepte, care prevedea, in cazul unei egalitati in numarul de mandate, ca premierul sa mearga la partidul cu cele mai multe voturi. In cazul in care premierul propus in prima faza nu trece de votul Parlamentului, este desemnat un premier din partea partidului aflat pe locul doi ca numar de mandate. Dupa doua astfel de voturi de neincredere, presedintele era obligat sa dizolve Parlamentul.
Curtea a criticat acest mecanism, aratand ca este eliminata din joc posibilitatea formarii aliantelor, ceea ce ar duce la blocaje institutionale.
- Care sunt criteriile pe care trebuie sa le aiba in vedere presedintele atunci cand numeste un premier
Curtea Constitutionala s-a referit in acel context la rolul presedintelui in desemnarea premierului in sensul ca procedura de desemnare a unui premier trebuie sa aiba in vedere doua elemente:
-acceptarea rezultatului alegerilor, prin scorul obtinut de competitorii electorali;
-finalitatea procedurii,adica desemnarea unui prim-ministru care are capacitatea de a asigura o majoritate in Parlament pentru obtinerea votului de investitura.
Concluzionand, criteriile pe care trebuie sa le aiba in vedere presedintele atunci cand numeste un premier sunt rezultatul alegerilor si realitatea parlamentara.
- Care a fost motivarea Curtii Constitutionale privind rolul Presedintelui
Presedintele Romaniei, neputand avea rol de decident in aceasta procedura, ci de arbitru si mediator intre fortele politice, are doar competenta de a desemna drept candidat pe reprezentantul propus de alianta politica sau partidul politic care detine majoritatea absoluta a mandatelor parlamentare sau, in cazul in care nu exista o asemenea majoritate, pe reprezentantul propus de alianta politica sau partidul politic care poate asigura sustinerea parlamentara necesara obtinerii votului de incredere al Parlamentului.
- Alte articole de acelasi autor:
– Ce trebuie sa stii despre confiscarea extininsa si confiscarea ca masuri de siguranta;
– Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de Societatea Comerciala;
0724260393