Franciza a fost definita in Legea nr. 79/1998 ca fiind : “un sistem de comecializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice si juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana denumita francizor , acorda unei alte persoane denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu”.
Aparuta initial in Europa dar cunoscand dezvoltarea si succesul in Statele Unite ale Americii franciza s-a dovedit a fi o metoda relativ sigura si ieftina de a obtine profit, titularul unei afaceri de succes punand la dispozitia unui comerciant cunostintele rezultate din experienta sa (know-howul) avand ca scop exploatarea acestora in schimbul unui avantaj financiar.
Beneficiarului francizei este avantajat pentru ca are posibilitatea sa exploateze o marca de prestigiu si sa aiba acces pe piata folosind tehnici de productie, comercializare si marketing perfectionate in timp, deci, achizitioneaza sau utilizeaza un produs sau un serviciu deja verificat si consacrat .
Obligatiile principale ale francizorului pot fi cu privire la transmiterea Know-how-lui, a dreptului de utilizare a semnelor distinctive, asistenta tehnica sau comerciala, aprovizionarea.
Obligatia principala a beneficiarului este de plata a unei taxe de intrare in retea precum si a unor redevente stabilite. Pe langa acestea, in functie de natura francizei, ii mai pot reveni obligatii cum ar fi: de a respecta regulile impuse de francizor, de a exploata si dezvolta afacerea, de a folosi drepturile transmise conform cu natura si clauzele contractului, pastrarea secretului know-how-lui, de a se aproviziona exclusiv de la francizor, realizarea unei cifre minime de afaceri.
O etapa importanta, obligatorie, anterioara incheierii contractului de franciza o reprezinta informarea precontractuala, cand francizorul analizeaza consecintele introducerii in retea a beneficiarului iar acesta are posibilitatea sa analizeze in cunostinta de cauza ce implicatii are aderarea la reteaua de franciza.
Modurile de incetare a francizei sunt: incetarea existentei unei parti(deces, incapacitate, faliment), expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul, anularea contractului de franciza si rezilierea.
Si in Romania este folosit sistemul francizei, exemple in acest sens fiind firme precum Coca-Cola, Mc.Donald s, Agip, Petrom, Hilton, Marrriot .
Perspectiva unei economii moderne va determina ca in viitor sa cresca numarul francizelor incheiate in Romania, mai ales ca beneficiarului i se ofera dreptul de a intra in posesia unei afaceri sub numele unei firme importante si are acces complet la experienta si profesionalismul acestuia.
Cel mai cunoscut exemplu de dezvoltare a unei companii prin franciza il reprezinta compania McDonald s care a promovat si extins o retea importanta de restaurante fast-food.
Afacerea a inceput in anul 1940 cu un restaurant,dupa care s-a extins spectaculos, astazi devenind liderul mondial al restaurantelor cu servire rapida din intreaga lume.
Dintre elementele ce au stat la baza succesului mentionam cateva: compania a reusit sa anticipeze faptul ca oamenii au nevoie de servicii de calitate, ireprosabile si rapide, a implementat un sistem performant de instruire si promovare a personalului, furnizorii au fost alesi in functie de calitatea produselor livrate, prin campanii de publicitate a fost consolidata. imaginea firmei.
https://www.avocat-tudor.ro/
0724260393