In ce conditii o persoana poate fi condamnata pentru punerea in circulatie a unui autovehicul neinmatriculat
In practica instantelor s-au intalnit cazuri in care o persoana care a dispus punerea in miscare a unui autovehicul a motivat ca nu stia ca acesta este neinmatriculat. In alte cazuri s-a afirmat ca nu a cunoscut ca exista obligatia legala de inmatriculare ori ca nu a circulat pe un drum public.
In mod evident insa,in situatia in care se produce un accident de circulatie din vina unui conducator auto care conduce un autovehicul neinmatriculat poate fi pusa in stare de pericol siguranta circulatiei.
Totodata,pot exista anumite dificultati in identificarea autovehiclului neinmatriculat si a conducatorului acestuia.
Pentru reglementarea acestor situatii,art.12 din OUG 195/2001 prevede ca pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia celor trase sau impinse cu mana si a bicicletelor, trebuie sa fie inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare.
Vehiculele care nu sunt supuse inmatricularii sau inregistrarii pot circula pe drumurile publice numai in conditiile prevazute prin regulament.
Tot OUG 195/2001 mai prevede ca este interzisa punerea in circulatie a unui vehicul, inmatriculat sau inregistrat, care nu are montate placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare atribuite de autoritatea competenta ori daca acestea nu sunt conforme cu standardele in vigoare, precum si in cazul in care certificatul de inmatriculare sau de inregistrare este retinut, iar dovada inlocuitoare a acestuia este eliberata fara drept de circulatie sau termenul de valabilitate a expirat.
Inmatricularea, inregistrarea sau atribuirea numarului provizoriu ori pentru probe a unui vehicul se anuleaza de catre autoritatea care a efectuat-o, daca se constata ca au fost incalcate normele legale referitoare la aceste operatiuni
De asemenea,art.334 Cod penal prevede infractiunea de punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat ca fiind o infractiune contra sigurantei circulatiei rutiere.
Aceasta infractiune prevede ca o prima modalitate de savarsire,actiunea de punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai neînmatriculat sau neînregistrat, potrivit legii, si se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă.
Art. 334 din Codul penal mai prevede ca,punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.
O alta modalitate de savarsire a infractiunii prevazuta de art.334 Cod penal consta in tractarea unei remorci neînmatriculate sau neînregistrate ori cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Ca ultima modalitate de savarsire a infractiunii, legea prevede conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale cărei plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase sau a unui vehicul înmatriculat în alt stat, care nu are drept de circulaţie în România, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
Referitor la aceasta infractiune sunt necesare unele explicatii in ce priveste anumiti termeni din textul de lege incriminator precum si a cerintelor pentru existenta infractiunii.
In acest sens,se poate constata ca la prima varianta exista doua modalitati de savarsire a infractiunii,respectiv,punerea în circulaţie a unui autovehicul si conducerea unui autovehicul.
In literatura de specialitate s-a aratat ca,prin punerea in circulatie a unui autovehicul se intelege actiunea de a pune in miscare, de pornire a motorului urmata de cuplarea acestuia la mecanismele de transmisie. Acestea vor produce in continuare mişcarea autovehiculului prin forţa motorului. In ce priveste conducerea unui autovehicul se intelege dirijarea,manevrarea acestuia.
- Pentru existenţa acestei infracţiunii trebuie indeplinite anumite
cerinte:
-o prima cerinta este ca cel care dispune punerea în mişcare efectivă a autovehiculului sau a tramvaiului pe o porţiune de drum public, să cunoasca faptul că autovehiculul sau tramvaiul nu a fost înmatriculat sau înregistrat,deşi exista obligaţia legală de înmatriculare sau înregistrare.
In situatia in care nu există obligaţia legală de înmatriculare sau înregistrare, nu vor fi intrunite conditiile pentru existenta infracţiunii.
In ce priveste notiunea de înmatriculare/înregistrare,aceasta este definita de OUG 195/2002,respectiv ca fiind operaţiunea administrativă prin care se atestă că un vehicul poate circula pe drumurile publice.
Dovada atestării înmatriculării/înregistrării este certificatul de înmatriculare/înregistrare şi numărul de înmatriculare/înregistrare atribuit;
Inmatriculare/înregistrare permanenta este operaţiunea de înmatriculare/înregistrare prin care se atribuie certificat de înmatriculare/înregistrare şi număr de înmatriculare/înregistrare pentru o perioadă nedeterminată;
Inmatriculare temporară este operaţiunea de înmatriculare prin care se acordă certificat de înmatriculare şi număr de înmatriculare pentru o perioadă determinată;
-o alta cerinta pentru existenta infractiunii este conducerea autovehiculului să fie săvârşită pe un drum public.
Conform art.6 din OUG 195/2002,prin drum public se intelege orice cale de comunicaţie terestră, cu excepţia căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier, deschisă circulaţiei publice; drumurile care sunt închise circulaţiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscripţii vizibile.
Zona drumului public cuprinde suprafaţa de teren ocupată de elementele constructive ale drumului, zona de protecţie şi zona de siguranţă. Limitele zonelor drumurilor se stabilesc în conformitate cu prevederile legale.
- Unde se inmatriculeaza autovehiculele:
Conform art.13 din OUG 195/200,autovehiculele si remorcile se inmatriculeaza permanent sau temporar la autoritatea competenta in a carei raza teritoriala proprietarii isi au domiciliul, resedinta ori sediul, in conditiile stabilite prin reglementarile in vigoare.
Cu toate acestea,autovehiculele din dotarea Ministerului Apararii Nationale, a Ministerului Administratiei si Internelor, precum si cele ale Serviciului Roman de Informatii se inregistreaza la aceste institutii si pot, dupa caz, sa fie inmatriculate in conditiile prevazute la alin.(1).
- Ce se intampla pana la inmatriculare:
Pana la inmatriculare, vehiculele prevazute la alin.(1) pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea competenta.
La cerere, persoanelor juridice care fabrica, asambleaza, caroseaza ori testeaza autovehicule sau remorci li se poate elibera pentru acestea autorizatii si numere pentru proba.
In ce priveste evidenta vehiculelor inmatriculate,aceasta se tine la autoritatea competenta pe raza careia proprietarul isi are domiciliul, resedinta sau sediul.
Tramvaiele, troleibuzele, mopedele, masinile si utilajele autopropulsate utilizate in lucrari de constructii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun inmatricularii, precum si vehiculele cu tractiune animala se inregistreaza de catre consiliile locale, care tin si evidenta acestora.
Categoriile de vehicule care nu sunt supuse inmatricularii sau inregistrarii, precum si cele care nu se supun inspectiei tehnice periodice se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si al ministrului administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
- Cerificatul de inmatriculare si placutele cu numarul de inmatriculare:
Conform OUG 195/2001,odata cu realizarea operatiunilor de inmatriculare a vehiculului, autoritatea competenta elibereaza proprietarului sau mandatarului acestuia un certificat de inmatriculare conform categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv, precum si placute cu numarul de inmatriculare.
La cererea scrisa a proprietarului unui vehiculul, in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare se poate inscrie si o alta persoana decat proprietarul, specificandu-se calitatea in care aceasta poate utiliza vehiculul. In cazul in care proprietarul vehiculului este o societate de leasing, este obligatorie mentionarea in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare si a datelor de identificare a utilizatorului.
Autovehiculele se incadreaza in una din urmatoarele categorii: A, B, BE, C, CE, D, DE, Tr sau Tb ori in una din subcategoriile: A1, B1, C1, C1E, D1 sau D1E, iar tramvaiele, in categoria Tv, in conditiile stabilite in regulament.
Pentru vehiculele prevazute la art.13 alin.(2) si art.14 alin.(1), autoritatea care le inregistreaza elibereaza proprietarilor acestora certificate si placute cu numere de inregistrare, conform categoriei sau subcategoriei din care fac parte vehiculele respective.
Forma, dimensiunile si continutul certificatului de inmatriculare si ale certificatului de inregistrare se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
- Alte aticole de acelasi avocat:
–De ce este considerata Camera preliminara o faza distincta a procesului penal
-Drept penal-legalitate
–In ce conditii asiguratorul raspunde pentru repararea prejudiciului cauzat prin accident auto;
–Ce avantaje prezinta solicitarea de despagubiri accidente in cadrul procesului penal;
– Persoana retinuta in flagrant, cercetata pentru infractiunile de acces ilegal la un sistem informatic si efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos fiind surprinsa ca efectua operatiuni cu carduri falsificate;
–INFRACTIUNILE CONTRA SIGURANTEI SI INTEGRITATII SISTEMELOR SI DATELOR INFORMATICE;
-CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL;
-Vanzarea imobilelor. Reguli speciale de vanzare a imobilelor;
–Infractiunile contra persoanei;
-In ce limite prin asigurarea RCA va puteti recupera prejudiciul.
Cabinet avocat Tudor Ion
Responsabilitate, profesionalism, loialitate fata de clien
0724260393