Ce trebuie sa stim despre ce prevede Legea nr.143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri
Ca avocat am fost martorul schimbărillor sociale, politice şi economice care au avut loc după anul 1989 în România, inclusiv în transformarea într-o zonă de tranzit pentru droguri, apoi un loc de depozitare şi chiar de producţie şi ulterior într-o piaţă pentru traficul si consumul de droguri.
Asa cum s-a arata in literatura de specialitate, România, a devenit o ţară de tranzit între Orientul Mijlociu şi Europa de Vest, atât o punte de legătură între pieţele mondiale ale lumii şi o verigă importantă a rutelor balcanice de traficare a stupefiantelor şi precursorilor spre vestul Europei cât, şi o piaţă de desfacere.
Am luat cunostinta si de faptul ca societatea noastra se confrunta cu fenomenul de amplificare si diversificare a fenomenului infractional in domeniul traficului si consumului de droguri ceea ce a determinat si reactia legiuitorului pe plan national si international.
Am putut constata ca prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri constituie preocupari majore ale societatii contemporane.
In acest scop, au fost create asociatii antidrog, organisme specializate cum sunt cele din structura DIICOT, aplicate strategii, insa prevenirea si combaterea traficului si consumului de droguri nu a dat rezultatele scontate in toate cazurile
.
De asemenea, a fost modificata si legislatia in acest domeniu.
In principiu ca urmare a modificarilor aduse legislatiei penale in materie de droguri sancțiunile aplicate infracțiunilor ce au ca obiect traficul și consumul de droguri s-au redus, fiind mai apropiate de sancțiunile ce se aplică în alte țări ale Uniunii Europene.
Astfel, Capitolul II din Legea nr. 143/2000, privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, astfel cum a fost modificata, se refera la sancţionarea traficului şi a altor operaţiuni ilicite cu substanţe aflate sub control naţional
Legea143/2000 prevede ca se pedepseste cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, oferirea, punerea în vânzare, vânzarea, distribuirea, livrarea cu orice titlu, trimiterea, transportul, procurarea, cumpărarea, deţinerea ori alte operaţiuni privind circulaţia drogurilor de risc, fără drept.
Dacă faptele prevăzute mai sua au ca obiect droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 3 din lege prevede ca introducerea sau scoaterea din ţară, precum şi importul ori exportul de droguri de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
Dacă aceste fapte privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 7 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi
Legea se refera in art.4 la cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deţinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau amendă.
Dacă faptele prevăzute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 6 la 3 ani.
Din examinarea textelor de lege mai sus aratate se observa ca pedeapsa prevazuta este mai mare cand infractiunea se refera la droguri de mare risc, acestea fiind urmatoarele: heroina, THC, LSD, MTA, MDMA, amfetaminele, cocaina, codeina, concentratele din tulpini de mac, opiu.
Drogurilor de risc sunt urmatoarele: barbitalul, cannabisul, marijuana, , diazepamul, ketamina.
Se poate mai poate observa si ca legea pedepseste detinerea de droguri, inclusiv pentru consum propriu.
Alte prevederi ale legii sun cu privire la punerea la dispoziţie, cu ştiinţă, cu orice titlu, a unei locuinţe sau a unui local ori a oricărui alt loc amenajat, în care are acces publicul, pentru consumul ilicit de droguri ori tolerarea consumului ilicit în asemenea locuri.
De asemenea, se pedepseste prescrierea drogurilor de mare risc, cu intenţie, de către medic, fără ca aceasta să fie necesară din punct de vedere medical.
Se sancţionează şi eliberarea cu intenţie de droguri de mare risc, pe baza unei reţete medicale prescrise în condiţiile prevăzute la alin. (1) sau a unei reţete medicale falsificate.
Obţinerea de droguri de mare risc prin folosirea unei reţete medicale prescrise în condiţiile prevăzute la alin. (1) sau a unei reţete medicale falsificate se pedepseşte.
Cel care a comis una din aceste infractiuni dar care mai inainte de demararea anchetei penale, va denunta autoritatilor participarea sa la comiterea infractiunilor, contribuind astfel la identificarea si tragerea la raspundere a autorului sau a celorlati participanti nu se pedepseste.
In situatia in care s-a inceput urmarirea penala, iar persoana respectiva denunta si faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor persoane care au savarsit infractiuni legate de droguri, beneficiaza de reducerea la jumatatea a pedepsei prevazute de lege.
Procurorul va dispune evaluarea consumatorului de catre centrul de prevenire si evaluare antidrog, iar apoi cu acordul consumatorului acesta va fi inclus in programul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri
Analizand prevederile Legii nr. 143/200 arata ca aceasta prevede si situatia in care consumatorul va respecta programul de asistenta pana la momentul in care este pronuntata hotatarea instantei, instanta poate sa dispuna renuntarea la aplicarea pedepsei sau amanarea pedepsei. Daca insa dupa pronuntarea renuntarii/amanarii executarii pedepsei, nu se mai respecta obligatiile stabilite de instanta, se va aplica pedepsa.
0724260393